Skolans demokratiuppdrag – fyra aspekter

I en artikel i Pedagogiska Magasinet nr 4 november 2010 skriver Lars Persson, kommundoktorand i ett kommunalt demokratiprojekt om skolans demokratiuppdrag. Jag vill helst hänvisa till den artikeln i sin helhet men lyfter fram själva demokratiuppdraget som presenteras:

DEMOKRATIUPPDRAGET

  • överföra demokratins värden
  • lära ut om demokrati, kunskap om demokrati
  • ge eleverna kompetenser att delta i en demokrati
  • att aktivt motverka alla former av kränkande behandling

Det blev så tydligt, så tydligt! Nu är det bara för oss lärare att ge kött och blod till orden. Det är vi skyldiga demokratin och eleverna. Elevernas röstlängd i skolan bör vara stor, även om eleverna till en början är ganska så korta och små.

Här är avhandlingen i sin helhet. Jag ska läsa, läsa, läsa! Jag tackar alla som givit kommentarer till detta inlägg.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 svar på Skolans demokratiuppdrag – fyra aspekter

  1. Petter skriver:

    Åhh så bra. Tack!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag skriver nu en hel del kring detta – kommer i senare inlägg. Alltså hur varje punkt påverkar undervisning och hur vi kan undervisa kring varje del i demokratiuppdraget. Jag skriver för fullt.

  3. Lotta skriver:

    Ja, bra och tydligt. Här är länken till artikeln i Pm för den som vill läsa mer:
    http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2010/11/15/erkannandet-av-andre

  4. Mats skriver:

    Jag plussar på med en länk till den före detta kommundoktoranden Lars färdiga avhandling:
    http://www.skolporten.com/art.aspx?id=AYUhc

    Våra studenter läste den i sin första kurs och demokratiuppdraget blev en aning klarare!

  5. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Lotta, jag glömde länka till artikeln. Det ska jag göra nu. Min räddare i etern! Tack! A-m

  6. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Mats! Det är ofantligt bra att få den länken. Jag ska printa ut.

Kommentarer är stängda.