Elevens rätt att få meningsfull tid i skolan

Det är mycket väntan i klassrummen. Det strider mot det ansvar eleverna faktiskt kan tillåtas få ta. Om man bara väntar är det för att kulturen säger att du ska vara passiv och inte ta saker i egna händer. Läroplanen talar om att ansvaret kan delas, ska göra det och att eleverna ska utvecklas i sitt ansvarstagande. Det måste alltså tillföras en dos av ansvarsöverlåtelse till eleverna. Om de aldrig självständigt kan få börja sina arbeten utan att läraren säger till och tillåter detta är det en aning bakvänt. Det kan vara så att eleverna inte sätts igång på lektionerna utan mer fortsätter … vilket gör det enklare att faktiskt ta ansvar. Att fortsätta sina arbeten handlar om förhållningssätt och erkännande av ämnet som lever sitt egna självständiga liv och kring vilken lärare i dialog och samspel påverkar och utvecklar genom dialog (goda sådana) och respekt för elevernas egna göranden och tänkande. Igångsättarskolan betyder att eleverna inte vet något om det som de själva ska eller kan göra. Som om de vore marionetter.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.