Verklighetsbeskriva – det borde vi lärare alltid göra

Det finns så många saker som ska hinnas, göras och förbättras. Inget tas bort. Mer läggs på. Så länge vi aldrig dokumenterar så lyser bristen som klarast. Jag hävdar att vi lärare ska och bör presentera vad vi gör i klassrummen, utvärdera varje lektion (ja, det är enkelt och finns många sätt att göra det på, jag återkommer om det) samt inkludera eleverna i allt arbete som de själva ingår i.

Det står till och med i skollagen att eleverna ska få insyn, påverka och delta i allt det som angår dem. Med detta inlägg menar jag att vi genom våra dokumentationer faktiskt kan beskriva det som äger rum och det som har ägt rum i klassrummet. Inte det som inte hanns, inte det som vi borde ha gjort utan det som faktiskt hände.

Vi måste ta oss förbi det bristtänkande som omger det mesta vi gör. Bristen på tid. Bristen hos eleverna. Bristen … så tänker jag.

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning, Strategier, Styrdokumenten, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Verklighetsbeskriva – det borde vi lärare alltid göra

  1. alex skriver:

    Hej Anne-Marie,

    Vill dela detta youtubeklippet med dig:
    http://www.youtube.com/watch?v=vsOs1DDLDD0

    Intressant!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Alex – en mycket angelägen film. Ticketack! A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.