Fostran och omsorg i skolan. Vad betyder det?

Vad är fostran? Vad är omsorg?

I läroplanen står att vi ska fostra eleverna till … men vad är det? Är inte det något som hela tiden äger rum då vi är tillsammans med varandra? Är ordningsregler ett uttryck för fostran?

Uppfostran och fostran? Vad är skillnaden? Uppfostrar vi inte alltid det kommande släktet? Fostrar vi medvetet och uppfostrar vi omedvetet? Eller tvärtom? Eller både och?  Är vårt ogillande ansiktsuttryck reglerande? Är våra rutiner fostrande? Är bordsskick uppfostran eller fostran? Vem fostrar? Fostrar äldre yngre? Och omsatt fostrar yngre äldre?

Det är inte självklara ord och innebörder i våra styrdokument. De är begrepp som vi måste diskutera och det ingående och länge. Vi står och vilar på värdegrunden. Men hur ser den ut? Vad är omsorg? Vad är inte omsorg? Hur skör i hinnan mellan omsorg som kväver och omsorg som skapar förutsättningar? Om jag tar dig i hand och ser in i dina ögon och säger välkommen till skolan? Vad har jag gjort då? Fostrar jag då? Visar jag omsorg då? Behövs en grupp för att fostra? Kan ett innehåll fostra? Vem uppfostrar? Vem visar omsorg? Kan vi skilja uppdragen att fostra, omsorga och utbilda?

 

Det här inlägget postades i Skolorden, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.