Matematiklektion: Ordning och reda och pengarna i framtiden

Matematiklektionen handlar om en slags ordning. Den att skapa system för att räkna och för att i kaos skapa struktur. Om jag har mynt i en skål har jag ingen aning om hur mycket jag äger. Jag kan väga alltsammans. Om jag vet hur mycket varje enkrona väger kan jag snart väga ihop en summa som betyder 50 kronor eller 100 kronor.

Om jag räknar samman mynt efter mynt kan jag skapa 10högar, 20högar och 50högar.

Jag kan också studera hur layouten på kronan förändras och hur kungar kommer och går. Jag ser tydligt vilka kronor som är nygjorda och förundras över att baksidan på den nya kronan är så intetsägande, kanske en stilistisk form där vi kan vila ögonen. Kungen är kung på andra sidan. Nåväl.

Kronans värde är det lite si och så med. Ibland är kronan stark. Ibland inte. Om jag hade en drös elever framför mig skulle jag berätta den hissnande historien om kronan som växte, växte och växte sig större och större till en hissnande summa av … ja LÄS HÄR!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Litteratur och läsning, Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.