Inledning och avslutning av lektionerna

Inledning av ett undervisande fokus omslute:

  • samling där alla ser alla och alla kan ses av sin lärare – cirkeln – inte för kontroll utan för samspel och ögonkontakt
  • aktivera förförståelse – idag plåstren på mina händer och min medvetenhet om tidigare berättelser om plåster och skador
  • aktivera upp förförståelsen för engelska – pendla mellan engelska och svenska – samtalet och elevernas aktiviteter viktiga.
  • igångsättande

Avslutning av ett undervisande fokus omsluter:

  • återsamling i cirkeln – alla ska se alla, läraren ska se alla – inte för kontroll utan för att utveckla samspel och dialog
  • Alla lägger sina papper framför sig – detta så att ingen störs av pappersrörelser utan kan lyssna utan att höja rösten
  • Läraren påminner om samarbetet – vilket nu är fokus – hur har det gått, vad lärde ni er och av vem –
  • Läraren låter eleverna ha det största utrymmet – de får berätta – och vet hur man gör detta – stort arbete bakom det!
  • Då alla har fått berätta om sitt samarbete och hur det fungerade sammanfattar också läraren sina iakttagelser och vilka samarbeten läraren har ingått i. Detta ska verka sammanfattande, positivt och framåtsyftande.
  • Så… då är vi klara… rast!

Vad jag gör mellan dessa oerhört viktiga omslutande tankar är att jag ingår i samarbeten, lyssnar, flyttar runt, samlar ihop större grupper för diskussioner, deltar i undervisningens fokus (undervisningens fokus – är ett begrepp jag har börjat inleda ett tänk kring, detta tänk är nytt och gör stor skillnad för hur att lära, jag återkommer med information kring ett begrepp jag nu erövrar allt mer).

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Pedagogiska miljöer, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.