Lektionsförberedelser: Så här förbereder jag mig

  1. Jag väljer en text
  2. Jag går igenom texten
  3. Jag skapar frågor
  4. Låter eleverna delta i en bildpromenad. Första led är att sätta ord på det man ser. Andra ledet är att tänka och fundera över det man tror ska hända.

Så här kan det se ut. Jag väljer en text: Michelle Magorian, På djupt vatten och novellen No problem.

Omslag Michelle Magorian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att först ge omslaget ett ordförråd genom en bildpromenad innebär att försöka titta på allt och ge det mesta ord. Detta moment tar mycket lång tid. Vi måste titta och vi måste hitta ord för det vi ser. Meningarna som inleder bildpromenaden är: Jag ser …

  • Jag ser ett å
  • Jag ser en flicka
  • Jag ser en flicka som är ritad
  • Jag ser en illustration
  • Jag ser ett namn Michelle Magorian..
  • Jag ser ett förnamn Michelle …
  • Jag ser färgen blå
  • Jag ser ett omslag …
  • … fortsätt och sätt ord på det ni ser … låt eleverna göra det här ofta och mycket. Ordförrådet blir till i rummet.

Andra momentet i bildpromenaden är berätta vad man tror att boken kommer att handla om. 

  • Jag tror att den kommer handla om vatten, för titeln är vatten och omslaget är mest blått som vatten är
  • Det handlar om en flicka, hon ser sorgsen ut, kanske gråter hon. Hennes tårar är vattnet…
  • På djupt vatten … kan man inte säga så när det är något som är farligt. Kanske det kommer hända något farligt … som att dom ror ut en båt och det blir dimma och dom inte hittar tillbaka

Jag måste förbereda mig med att göra omslaget åtkomligt för eleverna. Helst genom overhead eller inscannat så att jag kan visa det på tavlan.

Jag gör också förberedelser genom att själv läsa texten. Jag vill se vad jag kan problematisera med. Jag högläser texten för eleverna. Vad kan jag skapa för frågor?

Textbearbetning för undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna text har jag ringat in några matematiska meningar. Dessa kommer jag låta eleverna berätta om. De ska få härma att läsa högt genom dem och vi ska fundera över antal, två och par. Jag kommer också ta upp hur man gör med ballongerna. Varför de finns där? När man har ballonger? Hur många de kan vara? Vilka färger?

Jag kommer också låta eleverna känna efter om de har fjärilar i magen. De ska få säga meningar med fjärilar i magen. Jag modellar en mening:

  • Jag får fjärilar i magen då jag ska gå till tandläkaren. 
  • Jag har fjärilar i magen då jag går till skolan för jag är så spänd på om jag får vara med och leka med mina kompisar.
  • Jag har fjärilar i magen på julafton.

Sen kan vi skapa andra meningar med andra insekter eller djur. Detta för att pröva oss fram och leka med orden. Ni ser hur mina elever har skrivit annat på post-it-lappar. Jag läser meningen om och om igen med deras olika förslag.

  • Till sin förvåning hade han fjärilar i magen.
  • Till sin förvåning hade han en elefant i magen.
  • Till sin förvåning hade han en mygga i magen.

Eleverna får höra en talad mening om och om igen och samtidigt får de påverka och lägga sig i meningen med sina egna förslag. De får också härma och läsa med då jag läser. Så lite tystnad som möjligt, mer av medläsning och tillsammans i texten.

Frågor jag förbereder med:

  • Vad är fjärilar i magen?
  • När säger man att man har fjärilar i magen?
  • Varför tror ni att han var förvånad över att ha fjärilar i magen?
  • Hur används ballonger i en simhall?
  • Hur kommer omslaget att beröras i den här texten?
  • Vad är vattentemat här?
  • Vad menas med ”På djupt vatten” i den här novellen?

Den här berättelsen: NO PROBLEM ur Michelle Magorian har jag läst för väldigt många elever. Den handlar om vänskap. Jag kan den utan och innan. Och ju mer jag kan av berättelsen ju fler frågor kan jag skapa. Här är ett gensvar. En elev har ritat en bild och kommenterat den.

Magorian elevteckning

 

This entry was posted in Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Lektionsförberedelser: Så här förbereder jag mig

  1. Läser du hela texten först och modellar efteråt, eller stannar du upp och varvar högläsningen med frågor och modellande?

  2. Pingback: Textens väg: Igenom mig och ut till dig – lappkullan.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.