
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
Vet inte ens om det är möjligt att vara/bli lärare om man inte känner att man påverkar, att man har betydelse. Och vara medveten om den makten man har och dess konsekvenser…
Idag insåg jag det tack vare alla skratt. Jag bjöd på mitt, via min mänsklighet och elevernas. De tog vid. Jag öppnade upp för elevernas glädje och våra gemensamma leenden.
Att vara den som bjuder in och öppnar dörrar, det är ett av sätten att se på min lärarbetydelse.
Jag tror det blir lättare med en stabil självkänsla och ett ”genomarbetat” samt reflekterande jag.
Det er ei rolle eg er ganske audmjuk i forhold til. Med tanke på kor godt eg hugsar alle mine eigne lærarar, og korleis dei har forma meg på godt og vondt, er det ikkje tvil om at eg stadig spør meg sjølv om korleis eg opptrer i klasserommet, og om eg fyller rolla mi godt nok. Om eg ser alle elevane slik dei skal bli sett, om eg er rettferdig nok, open nok, om eg får fram det beste i alle elevane… Med tanke på at ein slett ikkje er perfekt som menneske (kven er vel det) og at ein har gode og dårlege dagar som alle andre, blir det litt skummelt.
På ei anna side meinar eg, og er trygg nok på meg sjølv til å kunne seie, at det å kvar dag kunne gå inn i klasserommet og bety noko for elevane er eit privilegium. Eg kjenner at eg er glad i kvar einaste elev i klasserommet, og eg prøver så godt eg berre kan å gjere skulelivet så lærerikt, trygt og bra som mogleg for dei. Og eg meinar eg har noko positivt å gje dei, at eg kan klare å møte dei på ein måte som er bra og aukar sjølvkjensla og læregleda. Så lenge eg kjenner det slik, fortset eg frimodig. Viss den dagen kjem at eg mistar gleden ved å omgås elevane, sluttar eg.
Hej!
Jag märker det på hela stämningen i klassrummet- idag till exempel när vi talade om Malala Yousafzai och diskuterade kring flickors rätt till undervisning med mera. Jag märker det på deras frågor, deras ögon och deras inlägg i diskussionen att de är intresserade. Jag funderade på hemvägen vad barnen kommer att arbeta med när de blir vuxna, skulle vara roligt att få veta vad de väljer sedan, om de påverkats av skolgången, blir de till exempel engagerade i samhällsfrågor?
Glada fredagshälsningar Anne!