Den högläsande rektorn

Inutitexten Per Nilsson Ett annat sätt att vara ung, 2000

Rektors ledarskap. Alltid en fråga. Alltid på tapeten. Rektors närvaro kan vara att besöka klassrummet och ta över för en stund, högläsa en novell på fem-tio minuter. Säga hej till eleverna, hej till läraren och så högläsa för att högläsningen är en gåva till eleverna, en bokspridarinsats och en ledarskapsgest; här läser vi och här högläser jag. Det ger boken ett lyft och det ger läraren ett redskap, den att högläsa mer för alla elever i alla årskurser.

Rektor får genom denna högläsning inblick i klassrummen, ta del av undervisningens möjligheter tillsammans med eleverna och boken, berättelsen, texten görs till skolans centrala innehåll.

Hur gör man då;

  • Man väljer ut noveller som är på två tre sidor. De tar ungefär 7 minuter att läsa.
  • Man säger till i skolan att rektor kommer att komma in i klassrum och högläsa
  • Man visar lärarna vid pedagogiska samtal att detta kommer jag göra och detta kommer det innebära

Vad ger detta:

  • Närhet till eleverna och delande av innehåll med dem och deras lärare
  • Rektorn blir synlig i lärande sammanhang i klassrummet – själv som aktör
  • Boken och berättelsen är det centrala och språkuppdraget gestaltas och ansvaras för i alla led
  • Modellat ledarskap för lärare och ett erkännande av högläsningen som en del av litteraturförmedling, språkutveckling och generositet.
  • Högläsning ger möjlighet att lyssna till innehåll och samtidigt få grammatik, berättelsestrukturer, ordförråd på köpet.
  • Skolan riktar sin verksamhet kring språkutveckling, in mot hjärtat av skolans uppdrag, elevernas lärande och välbefinnande

Läroplanen säger:

  • rektor bidrar genom litteraturen till elevernas ”förmåga till inlevelse”
  • rektor bidrar till omsorg om ”den enskildes välbefinnande och utveckling”
  • rektor bidrar till att skolan synliggör att den är ”en social och kulturell mötesplats”
  • rektor främjar ”för elevernas fortsatta lärande” genom att öppna upp för litteraturen i skolan
  • högläsningen gör det möjligt för eleverna att ”inhämta och utveckla kunskaper och värden”.
  • bidrar till att främja elevernas ”harmoniska utveckling”

Kursplanen i svenska säger:

  • genom undervisningen ska eleverna får utveckla kunskaper i och om svenska språket
  • genom undervisningen ska eleverna få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen
  • genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad – och det ges naturligt vid högläsande tillfällen.

Val av litteratur:

  • Det gäller att välja berättelser som har en början och ett slut vid varje tillfälle noveller, fabler, konstsagor, folksagor, dilemmasagor, sagor, bilderböcker, dikter kan utgöra innehållet, tidningsartiklar också
This entry was posted in Boken i undervisningen, Högläsning, Inkludering, Klassrummet, Kommunikationen, Om jag vore rektor. Bookmark the permalink.

3 Responses to Den högläsande rektorn

  1. Marie E says:

    Hej!
    Har du tips på texter att högläsa för nyanlända elever i åk 1-3?
    Ska man läsa ”över huvudet” eller försöka hitta texter med bildstöd och ett relativt lättförståeligt språk?

  2. Anne-Marie Körling says:

    Jag tror på samtalet med eleverna, att ge dem texterna med stöd av bilder och lärarens utgivande röst, att härma texterna genom att uttala dem och tala, visa genom bilder. Smaka på orden. Biblioteket är fyllt av böcker. Låna mängder av bilderböcker.

  3. Pingback: Den meningsfulla högläsningen och läsförståelsestrategier i praktiken… | Bibblabella

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *