Erfaren pedagog om innehållet i skolan

Detta ord har inget med barn att göra, inte heller med pedagogiskt förhållningssätt, inte heller med yrkesstolthet, inte heller med framtiden att göra. Allt annat än just detta ord... låt oss ta del av det som en tänkare ger oss här nedan:

Jag tror att skolan är helt enkelt FÖR TRÅKIG. Utanför skolan hittar man egna vägar till lärdom. Det bästa är att få experimentera/botanisera i det som är verklighetsförankrat. Skolans pedagogik måste dammas av. Bort med alla bekväma tankebanor. Bort med ”Så här har det alltid varit och så här är det bekvämast” Att vara pedagog måste alltd vara en föränderlig uppgift. Att vara pedagog innebär även ”ny dag, nytt tänk”. Varje pedagog skall syna sin egen pedagogikdräkt i sömmarna. Syna om han/hon är rätt ”assistent” för att tillfredställa det behov ”brukaren” vill ha. Nu sticker jag ut hakan. Det är faktiskt min mening. Jag vet att det finns juveler i landets skolor. Likaså vet jag att goda tankar till förändring finns. Men vad hjälper tankarna om de inte leder till handling. Möt eleven i  nutiden. Ta på möjlighetsglasögonen. Pedgogarbetet skall vara datumstämplat.Heja pedagogen! Axla manteln. Heja eleven! Ge pedagogerna den vägledning om vad du vill!

Skriver en erfaren och klok pedagog som svar på ett av mina inlägg! Jag lyfter fram detta ungdomliga perspektiv på läraryrket. Att personen ifråga sedan länge är pensionär gör det hela så mycket mer spännande. Denna otroliga erfarenhet att se det framtida är yrkets uppdrag. Jag tackar, bugar, skrattar och omsluter.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Värdegrunden, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Erfaren pedagog om innehållet i skolan

  1. Öpedagogen skriver:

    Jag gillar datumstämpeln 🙂

Kommentarer är stängda.