Det verkliga behovet av stöd elever behöver är uppmuntrarstöd. Jag vet att de behöver annat stöd också. Men jag tycker det finns för lite uppmuntrarstöd. Så tänkte jag när jag satt och tänkte för mig själv.
Anne-Marie
Det verkliga behovet av stöd elever behöver är uppmuntrarstöd. Jag vet att de behöver annat stöd också. Men jag tycker det finns för lite uppmuntrarstöd. Så tänkte jag när jag satt och tänkte för mig själv.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!
TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
Men det är en annan historia.
INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.
VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!
Att uppmuntra kan ge oanade resultat. Det lockar fram viljan att åstadkomma långt mer än vad jag trodde mej själv kunna. Ärliga komplimanger har samma effekt och är underbara att GE o. FÅ. Det skall ske varenda dag, gärna fler ggr/dag. Anne-Marie, DU kan ge medmänniskor uppmuntrarstöd. Jag gillar dej,din blogg och din generositet.
Uppmuntrarstöd är väl ändå en självklarhet i skolan??!!
Tack minMievän, jag tror att vi kan bli bättre på uppmuntrarstöd. Mycket, mycket bättre. A-M
Elever är bra på att se igenom slentrianuppmuntran. De vill veta VAD som är bra/bättre och HUR vi har kunnat se det. (Genom att ge dem detta håller vi det dagliga bedömarögat lite mer öppet, tror jag.)
Kan vi hitta ändra sätt att förverkliga uppmuntrarstödet än ”vad du är duktig!” mantra i förbifarten?
Uppmuntranstöd är det bästa stödet!
Men sen funderar jag över beröm – det har du tänkt och skrivit om, det ska jag leta reda på, för jag behöver tänka mer om det! Jag hade en elev som ville att jag skulle ge stjärnor som belöning för uppförande … det blev en liten ”intressekonflikt”, eller rättare sagt inre konflikt; jag ritade stjärnor, men mycket motvilligt.
Jag skriver gärna om berömmet och tankarna kring det… jag ska fila på ett inlägg. A-M