Daniel Pink – En helt ny värld – och mina tankar om den pedagogiska miljön

Som sagt jag läser Daniel Pink – En helt ny värld, 2009. Det är i många stycken en fantastisk bok. Den kittlar mina framtidstankar. Och jag tror det är nyttigt.

Jag grubblar på skolmiljöerna och de pedagogiska miljön:

Det visar sig att sjukhusmiljöerna kan bidra till tillfrisknande, dvs om man medvetet värnar om miljön. Genom att släppa in dagsljus och ha större fönster för dagsljuset minskar antalet vårddagar väsentligt. Jag är inte förvånad. De gånger jag legat på sjukhus har jag blivit ett med miljön. Upplevt mig grå och faktiskt sjukare än jag var när jag lades in. Jag hade ingenting att titta på utan roande mig med att försöka räkna de utstansade hålen i takrutorna. Det är en omöjlighet att räkna dem en och en. Men så handskas vi nog med det meningslösa vi människor. Vi söker någon slags mening och vi försöker roa oss på ett eller annat sätt. Att räkna hål i taken är inte något kontruktivt, inte ens meditativt, inte ens roligt, inte ens engagerande. Det är bara ett sätt att förhålla sig till ingenting. Jag har många gånger tänkt att man kunde sätta upp några fantastiska ord i taken… men äh…

Skolmiljöerna är det ibland lika så illa behandlade som sjukhusmiljöerna. Det visar sig att ett nytänk kring skolmiljöerna, ett pedagogiskt anslag, ökade skolans resultat med 11 procent. På ett år. Det är inte illa. Vi har en tendens att lägga hela ansvaret i knäet på eleven. Det är elevens lärande utveckling vi ska verka för. Om inte eleven lyckas beror det inte bara på brister i eleven (nej!) utan att miljön inte samspelar med det uppdrag skolan har. Miljön stöttar inte, understödjer inte pedagogiken. Jag tror ibland att miljön motverkar läroplanens intentioner och kursplanernas innehåll. Men det är en annan sak.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet, Pedagogiska miljöer, Verkligheten, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Daniel Pink – En helt ny värld – och mina tankar om den pedagogiska miljön

  1. Lisa skriver:

    Apropå tak, vad har din tandläkare för bild uppsatt i taket ovanför tandläkarstolen? Min har en underbart skön naturbild med massor att titta på. Och vips går tandläkarbesöket mycket fortare och upplevs även skönare! Så visst, miljön påverkar mer än vi tror!

    Och tänk Feng Shui, hur miljön påverkar. Hur ett nystädat hem kan göra under med oss! Eller ett rörigt hem kan skapa olust! Intressant!

    Så in med lite ”tandläkartänk” och Feng Shui i våra klassrum!! Det är i mötet det händer!

  2. Anne-Marie skriver:

    Min har ingenting men min tandläkare är en fantastisk tandläkare – han gör rummet. A-M

  3. Jan Lenander skriver:

    När jag började få möjlighet att välja skola att arbeta i så valde jag väldigt mycket på skolmiljön och en del pratar som att det här bara skulle vara yta men en bra skolmiljö sätter hela lärandet i ett helt annat fokus. Den slitna fula högstadieskolan och det nybyggda gymnasiet, samma elever tre år senare men stämningen var radikalt annorlunda.

Kommentarer är stängda.