KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Hej Anne-Marie!
Jag har följt din blogg ända sedan du började hos oss i Haninge. Intressant och bra med att du leker med språket och hur du vänder och vrider på saker och ting. Också bra med metodiktips till lärare, för det behövs verkligen.
Nu har vi en stor diskussion igång, både på bloggar och i media, när det gäller kommande kursplaner. Jag är minst sagt kritisk till de nya kursplanerna. När du skriver om detta på din blogg tar du upp processmål eller ren metodik. Jag skulle önska, med tanke på din erfarenhet, att du skriver lite om kunskapskrav/kunskapsresultat/kunskapsstandarder eller det som benämns som mål att uppnå, alltså vad eleverna minst ska ha uppnått för kunskapsresultat – inlärt!
Vi ses i Haninge!
MVH
Johan
Jag ska fundera Johan Kant. Din fråga är stor och jag ska låta dig veta då jag formulerat mina tankar kring detta. A-M
Ett barn idag, är för mig vad det var i går och kommer att vara i morgon. Men med mer funderingar, kunskap, glädje och skratt. Funderar mer på vad en lärare är i dag, i morgon och i framtiden.
Det måste vara svårare att vara barn idag än igår. Idag finns allt alltid. Det ställer större krav på både barn och vuxna att skapa strukturer för rutiner som ger trygghet . Igår när jag var barn satte vi på tv´n när barnprogrammet började och stängde av tv´n när barnprgrammet var slut. Idag håller barnprogrammen på dygnet runt… och då är barnprogrammen bara en av allt som alltid finns.
Tirsten
Att det kan finnas barn som är en vuxenprojekt, som bär den stora, tunga bördan av förverkliga drömmar som är inte egna…
Att det kan finnas barn som ingen bryr sig om dem…
Att det kan finnas barn som aldrig har haft chansen att vara barn …
Att du och jag och alla andra vuxna har varit en gång barn.
Och dagens vuxna bär på ansvaret för gårdagens, dagens och morgondagens barn.