Matematiken: Inte mängder av tal utan ett ordentligt och på djupet

P1270035

Detta såg jag i McMinville, Oregon. Flera undervisningar där lärare och elever arbetade noggrant med hur att förstå matematiken. Undervisningen pågick under hela lektionen där elever och lärare samspelade om hur att skriva, lösa, läsa och tänka. Man gjorde en matematikuppgift men mycket noggrant. Läraren stöttade
elevernas tänkande snarare än elevernas görande.Eleverna fick efter noggrann genomgång en uppgift att göra själva. Den klarade samtliga elever. Då eleverna var klara med den så gick läraren igenom uppgiften tillsammans med eleverna och de fick justera eller ändra om de ville och önskade.

Det jag också såg var att man hängde upp elevernas lösningar och att de delades med klasskamraterna. Läraren undervisade hela lektionen och gick inte omkring och satte igång elever eller tittade om de hade gjort rätt eller fel. Läraren samtalade, visade, utmanade då läraren var med eleverna. Frågor som hur tänker du? Berätta hur du löste det här? Och om du tänker så här vad händer då?

Eleverna 7 och 8 år gamla.

P1270038P1270043

 

Det här inlägget postades i Matematikundervisning, Ordförrådet. Bokmärk permalänken.