Textsamtal nummer 3: En cykel ropar på hjälp

Här är ett textsamtal som inleds med titeln på boken. Grundregeln är att läraren alltid högläser all text för eleverna. Eleverna får antingen läsa med eller läsa efteråt. Båda alternativen gäller alltid. Det gäller för alla textpresentationer. Minns också att man inte behöver kunna läsa för att delta i textsamtal. Det är däremot viktigt att texten presenteras väl synlig och att eleverna får höra läraren läsa. Om texten blir tillgänglig kan man tänka, kommunicera och lära med stöd av lärarens undervisande generositet.
Bild 1:

Skärmavbild 2018-12-04 kl. 17.40.04

 

 

 

 

 

 

 

 

Textsamtalsfrågor:

  • Bokens titel är Majken den nittonde december, vad kan boken handla om?
  • Vad menar med ”den nittonde december”?
  • Kan berättelsen handla om några andra dagar och varför det?
  • Vad heter författaren?
  • När skrevs boken?
  • Hur kan vi göra för att räkna ut hur många år sedan det är?
  • Hur skriver man ”nittonde” med siffor?
  • Hur många dagar är det kvar till julafton om vi räknar från den nittonde?
  • Hur många bokstäver är det i författarens förnamn?
  • Hur många olika bokstäver är det i författarens namn?
  • Vilka bokstäver förekommer ofta?
  • Hur många är de bokstäverna?

Skärmavbild 2018-12-04 kl. 17.41.34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Textsamtalsfrågor:

  • Vilka ord hör ihop med snö?
  • Hur många gånger använder författaren ordet ”vit”?
  • Varför förekommer ordet ”vit” flera gånger? (handlar om att snön är alldeles ny, den faller när vi läser texten, den har ännu inte hunnit bli missfärgad… osv)
  • Vad händer när snön faller?
  • Vilka ting blir täckta av snö?
  • Vad vet vi om Pelle? (Han har en cykel. Han har glömt att ta in sin cykel, hans cykel ligger kvar ute, kanske han har glömt att ställa in den i förrådet, författaren har skrivit om honom, vi vet inte så mycket men vi vet att hans namn innehåller fem bokstäver. Vi vet att hans namn skapas av tre bokstäver)
  • Hur mycket snö har fallit?
  • Hur kan vi ta reda på hur mycket snö som har fallit?
  • Hur mycket snö behövs för att täcka en cykel?
  • Hur många centimeter eller decimeter snö kan ha fallit ner?
  • Vilka skiljetecken har författaren Margareta Strömstedt valt till sin text?
  • Om vi fick lägga till skiljetecken, vilka skulle vi lägga till?
  • Författaren Margareta Strömstedt skriver ”tätt, tätt”, varför tror ni hon skriver så?
  • Ge förslag på liknande ord med kommatecken? (glad, glad/trött, trött… osv)
  • Om cykeln kunde ropa, vad skulle cykeln säga? (Läraren kan komma med förslaget; Pelle, kom och skotta fram mig, jag syns snart inte mer, jag är rädd att jag ska försvinna).
  • Ge eleverna ett litet papper där de kan skriva ner vad cykeln säger?
  • Läs upp alla elevers bidrag.

Bild 3:

Författaren Margareta Strömstedt som skrev boken bestämde sig för att cykeln skulle säga detta:

Skärmavbild 2018-12-04 kl. 17.41.37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs detta med olika teaterröster och lek med cykelns rop på hjälp. Vad skulle vi svara cykeln:

  • Hej cykeln, du är konstig du som kan prata, men jag hjälper dig gärna!
  • Hej kära cykel, förlåt att jag glömde dig ute igår, här är jag, Pelle som rycker ut och hjälper till.
  • osv
  • osv
  • osv ….

Frågebatteriet har du här. Men bildspelet skickar jag om du behöver det för undervisningen. Bara att mejla. Minns också att Margareta Strömstedts bok om Majken är en liten pärla som passar utmärkt till högläsning. Läs så det syns, läs så det hörs.

Hej HOPP,

Anne-Marie Körling

 

Det här inlägget postades i Anpassning, Textsamtal, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.