Varsågoda: Körlings föräldrabrev om läsning 2019

OBS: Detta brev kan ni få som en PDF och då är det med annat typsnitt. Lämna din mejladress här nedan så sänder jag det via mejl. Vänligen/A-M

Läsbrev till föräldrar i grundskolan augusti 2019

Bästa vårdnadshavare.

Det är ett äventyr att kunna läsa. Det är ett arbete att lära sig att läsa. När ett barn kan läsa fortsätter läsutvecklingen och läsförståelsen fördjupas. Vi fortsätter att lära oss att läsa hela livet. Vi vidgar vår repertoar och läser dagstidningar, samhällsinformation, digitala artiklar och det finstilta i ett kontrakt som binder oss till ett avtal. Vi blir aldrig färdigutbildade. Nya textvärldar öppnar sig och med dessa nya ord och ett nytt sätt att berätta och förklara. Varje gång vi läser utbildar vi oss i att läsa och förstår hur det är att läsa.

Det vimlar av ord i böcker 

Det är genom att läsa vi tillägnar oss ett större ordförråd. När vi pratar ersätts många ord av att vi pekar, nickar och säger – Hämta den!I skriftspråket skulle samma mening vara; Kan du hämta den röda tröjan som ligger längst ner i byrålådan? I text blir det tydligare och måste vara så. Att läsa tillsammans och att prata om det vi läser gör att vi erövrar ord och vidgar vårt ordförråd. När vi läser får vi uppleva andra världar och ges näring till fantasi. När vi läser får vi veta saker och ting. Med orden kommer världen att bli större. Många barn jag talar med tycker om ord och vill lära sig ord. Böcker vimlar av ord.

I rikt ordförråd i skolans ämnen

I skolan möter barnen stora begrepp. Varje kursplan innehåller ord. I ämnet fysik finns orden; ljuskällor, ledningsförmåga, magnetism, balansgång, filtrering, väder, klimat, skuggor, himlakroppar, energikvalitet, strålningsbalans, partiklar, hävarmar, ljudmiljö, elementärpartikelfysik och nanoteknik… för att nämna några. I kursplanen för ämnet bild finns orden; sagobilder, linje, yta, gips, informativa bilder, teckning, lera, konstbilder, tredimensionell, återanvändning, budskap med flera.

Läs tillsammans med barnet. Upptäck ord och formuleringar. Upplev berättelser och fantasi. Skratta, tänk och prata om det ni upptäcker i böcker, tidningar, på syltburken, på skyltar och i film. Minns också att läsa är att lyssna. Läs så det hörs.

Vardagsprata om vad vi läser

Gör samtalet om läsande till något vardagligt. Prata med era barn om hur det går att läsa, hur de gör för att läsa, vad de tänker på då de läser, vad barnet upptäcker i böcker och när barnet får läsa. Gör samtalen lika vardagliga som då vi frågar om maten de ätit eller vad som serverades i skolan. Ditt intresse för barnets läsande kan barnet låna av. I skolan läser barnen mycket. Alla ämnen handlar om att läsa, skriva, formulera, tänka och kommunicera.

Skolans synnerligen viktiga uppdrag

Skolan har ett synnerligen viktigt uppdrag att lära barn att läsa, skriva, tala och lyssna. Allt för att barn ska få lära sig att läsa i en alltmer kärvande och utmanande värld av texter, annonser, nätartiklar och böcker. I skolan möter barn nya ord och med dem nya ämnen. Barnen lär sig att läsa på raderna, mellan raderna och ur texter uttrycka sina åsikter och tankar och därigenom kunna delta och själv kunna. Alla läser inte på samma sätt men alla ska få uppleva att texter är tillgängliga och åtkomliga. Det är ett pedagogiskt arbete att anpassa, tillgängliggöra och utmana varje barn utifrån barnets behov.

Under skolåren, från förskoleklass till årskurs nio, ska varje elev få möjlighet att utveckla sitt språk i olika sammanhang, genom en variation av texter, olika sätt att berätta, förstå genrer och få en vidgad förståelse, såväl för sig själv som för andra. Språk handlar om identitet; att få uppleva mening och känsla av att ingå är identitetsstärkande. Att själv kunna formulera sig, förstå det som är skrivet, själv kunna använda ord och göra sin stämma hörd samtidigt som man kan lyssna till vad andra tänker, känner och tycker.

Var en nyfiken förälder

Som förälder kan ni bekräfta ert barns lärande genom att visa er nyfikna. Fråga öppet och ställ frågor som riktar sin in mot skolans innehåll:

  • Berätta om ett ord du upptäckt idag?
  • Berätta om något du fått lyssna till?
  • Berätta om något du har läst?
  • Hur gör du för att förstå?
  • Hur gör du när du läser?

Att bekräfta barnets lärande handlar också om att lyssna till vad de har att berätta; Så många saker ni får lära er i skolan. Det är viktiga saker som du berättar om.Nyfikenheten stärker skolans innehåll.

Läs högt!

Det är frestande att uppmana föräldrar att högläsa för sina barn och tonåringar. Barn älskar sina föräldrars röster och det ni berättar och visar dem. Med högläsningen kan också läxan bli begriplig.

Det är stor skillnad mellan talat språk och uppläst språk. Högläsningen erbjuder en bro från talspråk till skriftspråk. Att få vila på sin förälders arm och tillsammans med föräldern öppna textvärldar är ett lässtöd in i äventyret. Precis som då du lärde ditt barn att cykla, äta med kniv och gaffel eller stå på händer.Allt är språk. Vi kan alltid lägga till ord. Generöst ge fler. Ett läsår har börjat!

 

Anne-Marie Körling

Lärare, författare och tidigare Sveriges läsambassadör – nu medverkande i #väckboken Kulturrådet

Det här inlägget postades i 90 sekunders högläsning, Föräldramötet, Litteratur och läsning, Väck läshungern och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

83 svar på Varsågoda: Körlings föräldrabrev om läsning 2019

  1. Anna-Karin Gustrin skriver:

    Hej bästa Anne-Marie,

    Jag tar gärna detta brev som PDF.
    Ser fram emot att lyssna på dig i september.

    Med vänliga hälsningar,
    Anna-Karin Gustrin,
    Eriksbergsskolan

  2. Mona Karlsson skriver:

    Så bra!!! Tacksam för att får ta del av brevet via mejl

  3. Jessica Mellgren skriver:

    Så generöst. Tack!
    Det blir perfekt att skicka till föräldrarna nu när vi på min skola har bestämt oss att satsa extra mycket på läsning.

  4. Karin Olsson skriver:

    Tar gärna emot PDF

  5. Jeannicke Lidmark skriver:

    Så bra, önskar få dela med mig av dina ord.
    Mvh Jeannicke Lidmark

  6. Jennie Wiberg skriver:

    Vill gärna ha brevet! Tack

  7. Birgitta Ekström skriver:

    Vill gärna ta del av det här fina via mejl.

    Vänliga hälsningar
    Birgitta Ekström

  8. Maria Larsson skriver:

    Så bra förklarat!!

  9. Madelene Mörtzell skriver:

    Jag vill gärna ha brevet!

  10. caroline gustafsson skriver:

    Ett super brev klokt skrivet tar tacksamt del av brevet tack!!!!

  11. Åsa Månsson DSouza skriver:

    Hej! Så viktigt och bra formulerat! Tack! Jag vill gärna få den i pdf.
    Varma hälsningar från Åsa

  12. Ingela Netz skriver:

    Vill jättegärna ha brevet som PDF!

  13. Linda Fransson skriver:

    Vill gärna ha pdf

  14. Berit.johansson skriver:

    Vi tar tacksamt emot brevet. Mvh Berit

  15. maria freiman skriver:

    Bra!

  16. Eva Wickman skriver:

    Vill gärna att du skickar som Pdf till mig.
    eva.wickman@edu.gotland.se
    Mvh Eva

  17. Christine skriver:

    Jag skulle gärna vilja ha texten på mejl.

  18. Helena Linder skriver:

    Hej! Vilket bra och viktigt brev. Jag önskar få brevet som PDF, tack.

  19. Camilla Wallin skriver:

    Jag vill gärna ta del av din text. Tack på förhand!

  20. Eva Öberg skriver:

    Jag önskar för Pdf av Föräldrabrev om läsning.
    Tack för att du skrivit så klokt om vad en förälder kan göra.
    Mvh Eva Ö

  21. Eva Öberg skriver:

    Jag önskar för Pdf av Föräldrabrev om läsning.
    Tack för att du skrivit så klokt om hur en förälder kan stödja.
    Mvh Eva Ö

  22. Madelene Thunell skriver:

    Vi ska genomföra samtal om läsning och även låta dem prova en typ av boksamtal på vårt föräldramöte i tre åk 2. Detta brev vore toppen att då få skicka med hem.

    Tack!

  23. Marie Blomqvist Ahlin skriver:

    Tack gärna!

  24. Margaretha Nilsson skriver:

    Jag vill gärna ha brevet i pdf format
    Tack på förhand

  25. Jessica Westman skriver:

    Gärna en pdf, tack
    jessica.westman@strangnas.se

  26. Helena Kortelainen skriver:

    Detta brev skulle jag gärna ta emot samt dela med mig till mina kollegor och alla vårdnadshavare på vår skola. Tack för alltid gör för elever och lärare i SkolSverige!

  27. Kerstin Klacksell skriver:

    Tar gärna en pdf fil

  28. Malin Svensson skriver:

    Tack för din generositet!

  29. Camilla Haglund skriver:

    Hej. Jag vill gärna ha ditt föräldrabrev om läsning som pdf på mail. Tack. / Camilla

  30. Anna Christina Wärme-Hansson skriver:

    Ja tack gärna föräldrarbrev❤️

  31. Anna Christina Wärme-Hansson skriver:

    Gärna föräldrabrev ❤️

  32. Maria Gustavson skriver:

    Du är en sådan inspirationskälla, tar tacksamt emot mailet i PDF-format för att sprida till vårdnadshavarna.

  33. Anja Kerro skriver:

    Tack vilket bra brev
    Jag vill gärna få den i pdf
    Mvh Anja

  34. Susanne Bjuggstam skriver:

    Jag tar gärna emot läsbrevet på pdf.

  35. Mirella skriver:

    Wow! Fantastiskt skrivet, du får gärna skicka till mig med

  36. Annica Eriksson skriver:

    Superbra! Jag vill gärna få tillgång till brevet! Tack!

  37. Elisabet Niskakari skriver:

    Hej! Jag vill gärna ha brevet som pdf!
    Är det ok om vi översätter det till arabiska?

  38. Anna Meyerhöffer skriver:

    Vill gärna ha pdf:en. Tack!

  39. Susanne Barbus skriver:

    Vilket fint brev! Jag skulle gärna vilja ha en kopia på det som vi kan ge till vårdnadshavarna på vår skola. Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar,
    Susanne Barbus

  40. Cathrine S Asplund skriver:

    Så bra skrivet!
    Pdf skulle vara perfekt!

  41. Anki Ehnsiö skriver:

    Tack!

  42. Eva Eriksson skriver:

    Tack för bra idéer om läsning! Vi gärna ha pdf

  43. Hannah Nyström Lindau skriver:

    Hej Ann-Marie!
    Jag vill väldigt gärna ha ett brev maila till mig.

    Ha en fortsatt fin dag!

    //Hannah Nyström Lindau

  44. Andreas skriver:

    Hej! JAg vill gärna ha brevet i PDF-format. TACK!

  45. Jessica Heidenbeck skriver:

    Tar tacksamt emot brevet!

  46. Gunilla Karlsson skriver:

    Tack för kloka tankar om barns läsning! Tar gärna emot detta brev, tack!

  47. Anna Häggblom skriver:

    Hej!
    Jag tar gärna också del av brevet. Tack

  48. Pernilla Kristensson skriver:

    Hej!

    Tar tacksamt emot ditt föräldrabrev om läsning. Mycket läsvärt och bra för att nå fram till föräldrar om vikten av läsning. Tack!

    Vänlig hälsning,
    Pernilla

  49. Sia skriver:

    Hej!

    Tar tacksamt emot detta brev om läsning.

  50. Pirkko Hammarström skriver:

    Välformad om läsningen till föräldrar tar gärna emot detta.

Kommentarer är stängda.