UNDERVISNING: Roligt innehåll som kan bli hur stort som helst oavsett årskurs

Idén kom ur ungdomsboken MITT HJÄRTA BORDE SLÅ NÅGON ANNANSTANS av Mia Öström. Som jag föreslår att ni ska läsa högt för årskurs sex, sju, åtta …

Den här undervisningen handlar om substantiv och såna som inte passar ihop. Vi kan härma henne och skriva massor av egna förslag. Minns att även om boken är för ungdomar passar den här texten för vilka läsare som helst. Undervisningen handlar om substantiv.

Så här skriver Mia Öström.

Två substantiv som inte passar ihop. En omöjlig kombination där den ena inte har en chans.

Som: Räv och kanin.

Bulldozer och blomrabatt.

Haj och bikinibrud.

Jag funderar vidare och modellar:

Två substantiv som inte passar ihop?

Som:

Biltrafik och humla.

Havet och vattendroppen.

Myggfångaren och myggan.

Min hjärna tycker om att leka så jag fortsätter:

Två substantiv som inte hör ihop. Som:

Metspöt och daggmasken.

Bilen och daggmasken.

Lejonet och musen.

TRETALET

Jag brukar alltid tala om tretalet. Alla goda ting är tre. Efter att jag har tänkt ut tre kan jag tänka ut ytterligare tre. Jag känner mig kreativ och hjärnan arbetar intensivt. Jag har roligt. Jag deltar också i det jag ger eleverna att tänka och fundera kring. Det gemensamma ska prägla undervisningen:

Två substantiv som inte hör ihop. Som:

Solen och isbiten.

Publiken och självmålet.

Hammaren och tummen.

Jag vill fortsätta… och det brukar eleverna också vilja. Men minns att det är tretalet vi utgår ifrån och inte att vi måste utan viljan att fortsätta tänka vidare.  

Undervisningen kan (och den blir roligare)  innehålla:

  • gemensamma samtal utifrån författarens text
  • förslag till substantiv som inte passar varandra
  • samtal mellan klasskamrater under skrivandet av egna
  • skriva egna och dela med resten av klassen
  • uppslag om substantiv – kanske kan man ett men vet inte vad detta substantiv inte passar ihop med – Som grävskopa… Det gör att klassen kollektivt kan hjälpa till och förslagen på vad blir fler
  • gemensam läsning av varje elevs förslag – gärna med visad text på whiteboarden.

Om eleverna inte kan skriva – så gör den muntligt – spela in förslagen och lyssna på dem gemensamt. Om vi ännu inte kan skriva så betyder det inte att vi inte kan tänka och formulera oss.

Hej HOPP!
Anne-Marie Körling

 

Det här inlägget postades i Undervisningen. Bokmärk permalänken.