Pusslet i klassrummet

Jag hade en och samma klass under många år. De arbetade mycket fokuserat. Jag såg till att de kunde ta spontana pauser och vila tanken för att aktivera ett annat sätt att tänka. Men också för att göra något de inte brukar göra. Det blev populärt att stå en stund vid pusslet och elever skapade kamratskap genom aktiviteten. Att lägga pussel aktiverar också ett annat sätt att tänka.

I mitten av klassrummet tog jag in ett bord som rymde ett pussel om 1000 bitar. Till pusslet fick eleverna gå när de behövde eller ville. Jag använde också pusslet om elever kom i konflikt med varandra. De som bråkat eller hamnat i konflikt fick stå en stund och lägga pussel och strax började de samarbeta och bli vänner igen.

Eleverna gick i årskurs 1 till årskurs 6. Minns att elever i klassrummet lär sig av det som pågår där. Närvaron i klassrummet främjar. Jag har varit elev i ett klassrum i åtta månader och noterat att eleverna lär sig alltid, även om vi inte ser det, om de får vara kvar i klassrummet. Låt klassrummet vara rummet.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling 

Det här inlägget postades i Anpassning, Klassrummet, Lektioner och lektionsförslag, Pedagogiska miljöer, Redskapen, Relationer och vänskap. Bokmärk permalänken.