Att lämna lektionen med något man kan

Varje dag har vi elever som lär genom den undervisning vi ger. Inte alltid går det lätt och det är som det ska. Men att kämpa med det som kräver mer och faktiskt längre tid att lära sig på kan varje lektion uppleva att de inte hänger med. Därför kan man avsluta lektionen med det man vet att samtliga kan. Återknyta till det som vi redan visste, kände oss säkra på eller tyckte var självklart. Då kan man få lämna känslan av misslyckande, som många känner av, och få gå ut på rast någorlunda stärkt. Det är många elever som efter varje lektion känner att de inte hänger med och om man då har sju lektioner om dagen kan det faktiskt påverka elevens känsla av att jag inte kan lära mig.

Så låt undervisningen bölja mellan det vi kan, det vi ännu inte kan för att återföras till det vi upplever att vi fått lära oss och ha en känsla av att vi faktiskt fortfarande kan.

Vänligen

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Undervisningen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.