Skolverket har en plan för framtidens bagare och konditorer!

Jag tycker det hela känns så lustfyllt, det kliar i mina händer… jag vill utbilda mig i

Bageri och konditorikunskap

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet bageri- och konditorikunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att yrkesmässigt tillverka bröd, bakverk och konditoriprodukter med moderna och traditionella hantverksmetoder. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att följa recept, välja och hantera råvaror samt utveckla kunskaper om hur kvaliteten på olika råvaror påverkar slutprodukten. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa estetiskt tilltalande och smakrika slutprodukter.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hygien, ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla färdigheter i att planera, organisera och utföra arbetet samt förmåga att bedöma arbetet och reflektera över hur arbetsprocessen påverkar resultatet. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga så att de lär sig att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.

Genom att praktiskt tillämpa sina kunskaper ska eleverna ges möjlighet att pröva olika arbetsuppgifter som förekommer inom bageri- och konditoriområdet.

Undervisningen i ämnet bageri- och konditorikunskap ska ge eleverna möjlighet att utveckla följande:

  • Förmåga att planera och organisera tillverkning av bröd, bakverk och konditoriprodukter.
  • Förmåga att tillverka olika produkter utifrån trend och tradition samt använda och vårda lämpliga redskap, maskiner och annan utrustning.
  • Färdigheter i att arbeta utifrån recept och arbetsbeskrivningar.
  • Färdigheter i att utföra receptberäkningar och ekonomiska kalkyler.
  • Förmåga att välja och hantera råvaror.
  • Förmåga att förpacka och märka färdiga produkter.
  •  Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Förmåga att utvärdera arbetet och resultatet.
  • Kunskaper om bröd, bakverk och konditoriprodukter genom historien och i olika kulturer.

Jag är utbildningssugen. Jag kan lägga till orden och få smaken av wienerbullen, Prinstårtan, pepparkakan…

Jag lägger till fackord som:

  • kanelbulle
  • mandelmassa
  • strösocker
  • pärlsocker
  • rån
  • vaniljrån
  • tråg
  • tesked
  • SALT!
  • prinsesstårta
  • chokladruta
  • kavel
  • degberedare
  • jäst
  • strössel
  • mormors hosta
  • vaniljkräm
  • kardemumma
  • kanel
  • anis
  • malda kardemummakärnor
  • bageridoft
  • plåt
  • ugn
  • 225 grader
  • smält smör
  • … hela listan blir poetisk… läser man den högt skapar man smaker i munnen och ser 7 sorters kakor på vackra fat…

 

Vilket bageriord vill du lägga till, gör det… och gärna på vilket språk som helst.

This entry was posted in Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Skolverket har en plan för framtidens bagare och konditorer!

  1. Öpedagogen says:

    VAD FANTASTISKT FIN DIN BLOGG HAR BLIVIT!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.