Lektionsförslag: Tröskeln över till författarens text

Att alltid föra in dialogen med författarens text. Att alltid erövra ett tillträde i samspelet med texten. Jag vill alltid att mina elever träder över tröskeln till författarens boksidoro och skriver in sig med sina ord. Här är Tove Janssons författande text något vi kan göra till vår egen och med den kan vi samspela. Det betyder att vi läser, talar, aktiveras och bringar annan betydelse till det vi fått av författarens ord.

I texten säger författaren något om dörrar. Vilka dörrar kan det vara? Det är en öppen fråga till eleverna. De får ge förslag som sedan kan skapa ett gemensam tstörre ordförråd. För det är det vi ska skapa i skolan. Ordförrådet ska vidgas och det måste ske i medvetna sammanhang. Det är roligt med ord.

Vilka dörrar kan vi tänka oss:

  • kylskåpsdörren
  • toalettdörren
  • dockskåpsdörren
  • ladugårdsdörren
  • klassrumsdörren
  • skafferidörren
This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>