Sagans fantastiska genomslagskraft – en tur till med tåget!

Jo, det är så att sagan slår ut verkligheten, eller kanske beskriver sagan verkligheten. men för att kunna förstå sagan behövs verkligheten. Vi behöver förstå orden och innebörden för att vi är kulturella och samspelande och lär i kontexter. Kontexterna kan utvecklas där vi är och sagans ord förflyttas med fjärilsvingarnas lätthet. Men det handlar om att vi förstår och att vi kan. Det andra kan vi sedan fantisera om.

Narnia! är ett självklart ord för en del av oss. För andra är det bara ett ord. Om vi berättar delar vi ordet i tu! Vi blir ett i själva ordet och berikar det med att vi är två om det.

DELA! BERÄTTA! RELATERA! FANTISERA!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Frågekonsten, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.