Nätetiketterna – etiketterna på nätet och hur är jag där – något om källförälskelse

Nätetiketterna!

Vem är jag på nätet? Förhoppningsvis samma som i verkliga livet. Nåväl, verkliga livet är verkliga livet också på nätet. Men vem är jag för någon annan? Hur vill jag bli förstådd? Hur uppför jag mig?

Jag har skrivit skolregler:

  • Ta hand om mig
  • Ta hand om dig
  • Ta hand om oss
  • Ta hand om den här platsen

Och jag finner att detta även håller i andra sammanhang än där vi tar varandra i hand och ser hur vi möter varandra, alltså även på nätet, och kanske i de bästa av världar:

Att ta hand om mig

Att ta hand om mig handlar om att förvalta det offentliga rummet, den interaktiva ytan och de fotspår som man lämnar efter sig. Det handlar om att förstå vad integritet är, det handlar om att vara personlig i det man önskar förmedla, förvalta det privata och förstå vad det privata gör och erbjuder andra och vilka konsekvenser detta får för det framtida. Personlighet lyser igenom, det privata kan både främja och besvära. I tid och rum är inte bara här och nu, utan kan bli då och sedan och skapa något som vi inte längre vill kännas vid. Människan är föränderlig.

Ta hand om dig

Det är att förstå källan. Jag är likafullt en källa. Det är du också. Om jag förvaltar mötet med dig så källbeskriver jag dig. Jag behöver ditt namn, det yttre namnet och det verkliga, jag behöver dina ögon som läser, och dina ord som kommenterar. Om jag förvaltar mötet med dig och skriver med respekt för mina egna åsikter så kan jag ge dig utrymme för diskussion och dialog. Men reglerna gäller också får dig – ta hand om mig!

Ta hand om oss:

Nätet och den utvidgade gemenskapen kräver sina dialoger och sin med-delande tanke. I nätet samlas vi ofta kring en fråga, en frågeställning. Det gör att vi kan diskutera, skapa debatt och grubbla ihop. Det handlar om den kollektiva intelligens vi berör och skapar ihop. Jag tror på oss. Mer än på dig och mig var och en för sig. Jag ser fram emot ex Teachmeet-möten eller också Körlings Kök och andra platser som samlar oss – i en idéTänk om! eller i en fråga – Hur löser vi framtidens matematikundervisning så att kreativiteten finns med och eleverna utvecklar nyfikenhet kring matematik. Vi blir till i samma stund vi samlas. Därför krävs ett oss och ett vi kring de frågor vi har och vill utveckla. Här finns egentligen inga gränser.

Ta hand om den här platsen

Den plats vi är på, om än här eller där, betyder att vi förvaltar mötet med platsen. Det kan handla om tunnelbanans plats, eller det offentliga torget, eller runt skolmatsalsbordet, eller vid konferenserna, eller i skogen och också här. Här är min yta, den är min egen, men du är välkomnad in hit med några klick och några sökord. Det finns inga gränser för fingrarnas tangentbordsdans eller viljan att lära. Men platsen är en viktig plats för mig. Och jag vill hålla fint och värdigt på den plats jag är. Din plats är din och så har vi våra platser. Dem ska vi ta hand om.

Ja, så ser jag på detta! Vett är inte etikett. Men etikett skapar något slags vi-vett! Det vi gör och blir ihop. Och i alla punkterna – platsens är källan, du är källan, jag är källan, vi är källan! Källförälska dig och sprid vem, var, hur och när. Det är källkritik i sin bästa form. Jag vill minnas dig. Minns mig!


Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Modellerna, Pedagogik, Skolrättigheter, Strategier, Styrdokumenten, Värdegrunden, Verkligheten, Visionerna och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Nätetiketterna – etiketterna på nätet och hur är jag där – något om källförälskelse

  1. sspirit skriver:

    Jag deklarerar detta inlägg som ett av mina största favoriter, Anne-Marie.

    Just för att det är inte färdigt läst. Jag läser och läser om och smakar på orden och försöker få plats för tankar. Om och om igen. Det kommer jag säkert göra ett tag till.

    Här länkar jag till en annan intressant läsning:

    http://www.dontwasteyourtime.co.uk/presentations/presentation-social-media-how-students-can-survive-online-some/

  2. IT-mamman skriver:

    Här ordar jag igen. Ler och ordar. 🙂

Kommentarer är stängda.