Elevgensvar-skrivdialogen med författaren

Denna elev skriver mycket, gärna och rikligt med tangentbordet – inte med pennan! Jag förstår eleven. Jag gjorde samma uppgifter jag gav mina elever. Jag tyckte det var trögt att skriva med papper och penna.

Här är texten som eleven fick arbeta med:

BAKSIDESTEXT TILL BOKEN "BAKTERIEBOKEN" Bergqvist/Lundberg/LUndqvist, Natur och Kultur

BAKSIDESTEXT TILL BOKEN "BAKTERIEBOKEN" Bergqvist/Lundberg/LUndqvist, Natur och Kultur

Uppgiften är att lägga sig i efter varje mening. Den mening som författarna har skrivit ska efterföljas med en mening som man själv hittar på. Uppgiften är mycket rolig och alla i min klass klarar av att göra den. Vi högläser allas texter och innehållet blir mycket olika

Här är elevens text;

De är osynliga. De finns överallt. De är bakterier.

Om dom är osynliga är jag Tor åskguden.

Inte hemma hos mej.

Bakterier? Då behöver jag en anti-bakterie flaska.

Bakterier finns långt ner i underjorden, i sjöar och hav, och minst 5 mil upp i luften.

Det tror jag inte på, om inte jag kan leva under vattnet, varför ska då dom kunna det.

Det är bakterier som har gett växter den gröna färgen och luften dess syre.

Aha! Det är därför växter är gröna! Dom är sjuka för att det finns bakterier i dom!

Bakterier kan överleva allt.

Inte om jag trampar och stampar på dom.

En del kan till och med verka livlösa i miljoner år och sedan vakna till liv igen.

Vadå då, är dom värsta magikerna eller? Börja leva igen va? Knappast…

Våra allra fösta förfäder var bakterier.

Passa dej om du inte vill ha en smäll och sluta kalla mina förfäder bakterier.

Idag kånkar vi omkring på flera kilo bakterier, per person.

Knappast!! Jag vägrar låta dom åka snålskjuts på mej längre! Okej bakterier, dags att betala för skjutsen eller hoppa av!

De flesta är ofarliga, och några är nyttiga.

Jaha här går man och oroar sej att bli påhoppad av bakterier, och nu säger du att en del av dom är nyttiga, vad bra!

Men det finns också farliga bakterier, som Borrelia och Tuberkulosbakterier.

Ja, nu mår jag mycket bättre…

Bakterierna finns här på liv och död, och de har en hel del att berätta. Visst, nu börjar jag tröttna på ditt jäkla prat om bakterier och livet och döden så nu sticker jag, hejdå jag hör inget lalala! I den här boken gör de det, med humor och humör.

ELEVENS UTVÄRDERING!

Det här var skoj och jag vill gärna göra det igen! (förutsatt att jag får skriva på datorn XD) Det var skoj för att det är annorlunda och roligt. Man lär sej utveckla sin skriv och prat kunskap vilket kan bli viktigt i framtiden när man ska söka jobb, och när man ska söka till gymnasium och framförallt att klara målen i skolan. Därför är det både bra och roligt att göra detta och det kan alltid bli bättre och man kan alltid utvecklas, även som vuxen. Så att träna sina kunskaper är alltid bra även om man är 11,23 eller rentav 80 år. Så att träna är alltid det bästa sättet att bli smartare och duktigare.

DSC_0106-2……………………………………………Anne-Marie läser i kursplanerna:

  • Eleven ska utveckla en säkerhet i tal och skrift
  • Eleven ska utveckla lyhördhet och reflektera över variationer i tal och skrift
  • Eleven ska kunna använda datorn i sitt skrivande
  • Eleven ska kunna reflektera över sitt lärande och över sin egen utveckling
  • Eleven ska få utveckla fantasi och lust att lära genom skönlitteratur
  • Eleven ska ha kännedom om det genetiska arvet (texterna handlar om arv och människans ursprung).
  • Eleven ska ha kunskap om grunddragen i livets utveckling
  • Eleven ska ha inblick i och kunna diskutera betydelsen av goda hälsovanor.

Det var kursplanerna vilka omsluter arbetet och det muntliga vi samtalat om. En annan elev skrev följande text:

skanna0003-1

hpqscan0003-1hpqscan0004

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Litteratur och läsning, Styrdokumenten, Svenskämnet, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Elevgensvar-skrivdialogen med författaren

  1. Mifflan skriver:

    Åh, en så rolig uppgift. Nu är det så där min hjärna fungerar i mitt uppsatsskrivande, den lägger sig i och ifrågasätter varje mening jag skriver… Säkerligen roligare att utföra på någon annans text.

  2. Anne-Marie skriver:

    Jag kanske ska ge er en plan hur jag bygger upp undervisningen. A-M

  3. Plura skriver:

    Ja,det där med penna och skriva. Vet inte, när man växte upp fanns ju inte tangentbord som idag. Då tvingades man till papper och penna. Med medföljande välskrivning. Något man hade nytta av som ingenjör, en gång i tiden, när ritningar gjordes på det gamla sättet – innan det också görs i datorer.

    Det där med papper och penna är en utdöende konst….tur kanske, då kan man läsa det som krattorna skrivit och som inte gick att läsa. Nu blir allt läsbart med en knapptryckning….

  4. Anne-Marie skriver:

    Jo – men trots pennan eller tack vare den – vilka fantastiska arbeten! A-M

  5. Mifflan skriver:

    Det låter jättebra! Jag fick lite idéer på hur jag kan göra samma sak fast med sånger. Att ta en enkel sång och bygga ut med ”ifrågasättanden”. Fråga svar är ett vanligt begrepp i musiken. Om man skulle göra påstående – ifrågasättande… Hm…det där skall jag fnula på lite 🙂

Kommentarer är stängda.