Det går nästan inte att lämna eleven ensam och hänvisad till sitt eget självständiga lärande om man läser i Lpo-94 och i den nya läroplan för skolan Lgr 11. De övergripande målen för lärande och förhållningssätt syns i att vi i skolan måste utveckla förståelse för andra människor. Jag har ritat en liten skiss. Jag tänker mig att eleven aldrig någonsin kan vara ensam utan måste få vara en individ, en elev i en grupp med andra. Jag tänker gruppens intelligens, alltså hur den samlade kunskapen inom gruppen blir en källa för varje elev i klassen. Jag har ritat och skissat. Så här har min tanke utvecklats så här långt. Jag är inte klar. Det blir jag aldrig.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Krönika om boken jag nästan inte vågade läsa högt 2023-02-01
- Krönika om bilderboken som träffar i amygdala 2023-01-27
- Den kompetente läraren 2023-01-24
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Läser nu #nuckanshjärtespalt av #malinlindroth och får många funderingar hur att bryta med invanda tankemönster. Vi… https://t.co/gPx8sVcLSk about 18 hours ago from Twitter Web App
- @ankikallman Ja, hon kan hon. Minns det. Med värme kära du. 01:28:04 e m februari 05, 2023 from Twitter Web App in reply to ankikallman
- Min hund. Alltid vid min sida. Och jag vid hennes. Hon kan mina vanor. Jag får syn på mina vanor genom henne. https://t.co/AWKxTzFVfx 11:56:38 f m februari 05, 2023 from Twitter Web App
Arkiv
Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Spännande.
Man skulle också kunna gjort detta med hjälp av ett fiskbendiagram, som Bergtorpsskolan i Täby gjorde en gång i tiden när de pratade IUP. Eller ta hjälp av ett Lotus-diagram föra att just bena ut målen och riktlinjerna i Lgr11.
Det viktig är väl att komma underfund med att indvidualisering inte är lika med självstudier.
Individualiseringen är nästan inte ett ord utan att gruppen tillskriver möjligheten. A-M