Organisation: Att frigöra för skolans arbete

Jag intresserar mig mycket för hur man bygger upp organisation av skolan.

I andra länder är organisationen mycket viktig och  som förändrar och bidrar till förutsättningarna för lärandet. I den skola jag besökte i New York hade man infört en ny tjänst. Ja, de flesta skolor i New York har denna tjänst – en föräldrakontakttjänst – en parentel coordinator.

Den skola jag besökte hade 800 elever. Skolan hade två personer med det yttersta ansvaret för literacy och en person som hade det yttersta ansvaret för science och maths (om detta har jag skrivit tidigare). Det betyder att dessa personer ansvarar för att skolans inre arbete följer och får information om forskning, stöd i att förändra undervisningarna.

Den person jag hade förmånen att tala med var ansvarig för samtliga föräldrakontakter; en så kallad parentel coordinator. En mycket viktig person vars huvudsakliga uppdrag är satt som anställd vid skolan bygga relationer till elevernas föräldrar i syfte att informera, underhålla med information, utbilda föräldrar i skolföräldraskap, och bidra till skolans ansikte utåt.

Det är handlar om att ta emot föräldrar inför skolstarter och skolbesök, underhålla föräldrar med information om skolans inre arbete, utbilda föräldrar i skolföräldraskap och självklart ordna för seminarier som riktar sig till föräldrar och om barn. Det kunde också betyda att lärare och föräldrar kunde få hjälp med kontakterna sinsemellan om den inte var god eller behövde stöttas. Det visade sig att en person med detta uppdrag gentimot föräldrarna var en mycket viktig person då skolan också har att värna sitt ansikte utåt och där det också gäller att få föräldrar att engagera sig i sina barns skolgång. Och något som vi aldrig får göra här i Sverige – ta emot pengar och bidrag till skolan – ja det är en uppgift för en parentel coordinator.

Jag har tidigare skrivit om

  • Curriculum advicer
  • Bibliotekets centrala roll för att bygga läroplan
  • Literacy advicers
  • Maths and sience advicer
  • Parentel coordinator

efter mina skolbesök utomlands. Frågan är om inte svensk skola skulle behöva denna organisation kring lärandet. Jag skulle också önska att skolan hade en mottagning – en reception med en medvetenhet om att alla kontakter med yttervärlden presenterar skolan. Det gäller förstås alla oss i skolans värld – vi är skolans och läraryrkets presentatörer och vi är alltid de som förklarar skolans inre arbete. Det ska vi ta på mycket stort allvar. För det vill till att vi själva talar väl om det vi gör, vill och verkar för!

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Modellerna, Ordförrådet, Pedagogiska miljöer, Skolorden, Skolrättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.