Etiketten – En lektion i SkolSverige

Kära lärare,

En väg vi lärare har är att skapa förståelse för vad som händer i klassrummen runt om i Sverige. Jag har lagt till en flik med etiketten En lektion i Skolsverige. Dela gärna med dig av din lektion så publicerar jag den under fliken och så sprider vi information om vad lektionerna i Skolsverige innehåller.

Det här inlägget postades i Lektion. Bokmärk permalänken.

3 svar på Etiketten – En lektion i SkolSverige

  1. Urban Eklöf skriver:

    (skrev några rader ur minnet från förra veckan. är det här jag lägger upp?)

    Har slöjd i en nia. Det är näst sista lektionen innan sportlovet. Vi bygger skåp. Dom flesta håller på att avsluta förra terminens stora projekt. Det är en avspänd stämning. Skön slöjdsalsatmosfär. De flesta jobbar rätt självständigt. Jag hinner gå runt och prata en del. Om annat också. En grabb har bränt in favoritlaget MODOs logga på sina skåpsdörrar. Vi pratar hockey en stund. Han berättar om alla arenor han varit på och nu ska han äntligen få komma till Ö-vik och Fjällrävenarenan. Alla andra håller ju på HV eller Frölunda härnere. Men inte han.

    Klassen var jobbig förra året. Nu är dom underbara. Det händer mycket på ett år. I den här åldern.

    En grabb vill ha hjälp att såga. Det är en maskindriven kontursåg. Det är svårt att hålla linjen. Jag visar. Det är långsamt som gäller. Sågar man bara långsamt så funkar det. Kolla här! Och stannar jag så…just det, då händer ingenting. Då kan man svänga. Ser du! Pröva. Jag står bredvid och håller i lite. Den här eleven var borta nästan hela åttan. Skolvägrade. Han var hemma. Gick inte ut. Det blev som en ond cirkel. Det är jobbigt att vara tonåring. Nu funkar det. Han verkar tillfreds. Skrattar ofta. Det går att skoja med honom. Han har skön humor…

    Jag sätter mej bredvid en annan elev. En tjej. Hon är rätt duktig. Vi hjälps åt att limma fast ett par gångjärn i trä på hennes smala, lätt svängda skåp. Det blir fint. Hon är nöjd. Uppgiften var: Ett skåp där vi låter träet träda fram. Träkänslan. Träets skönhet. Inte måla. Inte så mycket iaf. Kanske någon detalj. Hennes dörr är av vacker al och lite av barken sitter kvar på ena kanten. Och så är det, som sagt, lätt svängt i sin form. Riktigt snyggt. Vi pratar medan vi jobbar. Vad ska du göra på sportlovet? Jag ska jobba…eller jag följer med min kille när han jobbar. Åker lastbil. OK, kör NN lastbil nu. Det visste jag inte. Va kul. Jag minns när dom blev ett par. Det var lite rabalder kring det. Hon var 13 och han 17 och han hängde jämt i korridorerna. Jag tror till och med att vi fick till en regel om att gamla elever inte fick vistas på skolan. Nu har dom blivit lite mer jämgamla.

    Sköjd är skönt. För många blir det lite som ett andningshål i skoldagen. Jobba med sina händer. Kunna röra sig rätt fritt. Skapa…

  2. Ulrika Stenberg Nilsson skriver:

    Lektion andra klass.
    NO: vi kokte upp vatten, hällde upp i en glasburk. Sedan hällde vi i massor av salt, rörde runt så det löstes upp. Hängde en bomullstråd med sten som tyngd i burken. Sedan fick eleverna göra hypoteser. Vilka underbara hypoteser sen; stenen kommer lösas upp, tråden försvinner , stenen blir len, det blir snöflingor. Vi lät sedan burken stå ett par dagar och nu har det bildats saktkristaller. Enkelt experiment där eleverna blev väldigt engagerade och vi diskuterade sedan hur salt utvinns.

  3. Maria skriver:

    Lektion i andra klass.
    SO: vi funderade över varför människor bor där de bor. Vi tittade på tematiska kartor från globalis.se och jämförde skarpa gränser från befolkningskartan med temperaturkarta, nederbördskarta, topografisk karta. Vi funderade på varför människor i Asien eller Afrika bor så trångt, varför de inte kunde bo i de andra delarna av landet/världsdelen. Och vad eleverna kunde bidra med kloka argument när vi såg på kartorna! De förde fram argument om att det var bra att bo där det regnar för att det finns vatten, det går att odla och kunde efter kartanalyser förstå de skarpa gränserna som skapades av bergskedjor eller ökenlandskap. Några av barnen riktigt hoppade av iver att få berätta om sina upptäckter i kartorna! Det var härligt att se denna upptäckarglädje! / Maria

Kommentarer är stängda.