Helena von Schantz: Om tysta elever och vad vi kräver av dem!

Helena von Schantz svarade på ett inlägg om ”Tysta elever ska själva ta för sig mer” och jag ger detta svar ett eget inlägg. Den pedagogiska diskussionen om vad det är vi kräver och säger att eleven ska göra är att förskjuta ansvaret från undervisningens möjligheter, klassrumsklimatet och det tycker jag är illa. Fundera över Helena von Schantz ord:

När jag gick på lärarhögskolan bad en föreläsare oss fundera över vad vi skulle tycka om att hålla ett föredrag framför en samling rektorer. Det menade han motsvarar vad vi väntar oss av elever. Inget det är rimligt att kasta ut någon i ofrivilligt och oförberedd.
 En viktig faktor när det gäller att ”ta för sig i klassrummet” är stämningen och tryggheten i gruppen – något som är lärarens bord, men som ofta försummas. Vem vill tala inför en grupp där någon himlar med ögonen, någon annan viskar och en tredje läser ett SMS?

Jag tackar och tänker!  

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Om jag vore rektor, Pedagogik. Bokmärk permalänken.