Att läsa med alla sinnen – körling undervisar om läsning

Då jag gick ut lärarhögskolan och fick min första lärartidning hade man en annons i tidningen om huvudvärkstabletter. Jag lånade denna hjärna och vi omsatte den i många skrivande och tänkande sammanhang. Mina fyror använde sig av hjärnan till massor av egna påhittiga berättelser – alla sinnen jag använder då jag bråkar med brorsan – alla sinnen jag använder då jag gör mål i fotboll – alla sinnen jag använder då jag är kär. Mina elever gick i fyran. Jag hade haft dem sedan ettan. Det var en klass jag gjorde mycket kring och med. Vi blev väldigt uppmärksammade. Näväl – läs vad min elev i årskurs fyra skrev. Jag fick detta arbete av eleven som en stor planch och jag har ömt vakat över det. Nu när läsning debatteras igen är det dags att låta eleverna berätta: Här är en elev i årskurs fyra:

Körling undervisar årskurs fyraKörling undervisar årskurs fyraKörling undervisar årskurs fyraKörling undervisar årskurs 4

Det fanns elever som började dagen med den ivriga frågan – Ska vi arbeta med hjärnan idag! Det här var roligt att göra och vi omsatte sinnen till medvetenhet och skrivande.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Litteratur och läsning, Svenska, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att läsa med alla sinnen – körling undervisar om läsning

  1. Plura skriver:

    Spännande – hur många tänker på att hjärnans alla funktioner är igång när man läser. Lukter, smaker, sinnesintryck och tidigare kunskaper eller erfarenheter ger den samlade kontexten när man läser. Och den där gråmelerade massan man har i huvudet är verkligen ett under av elektriska impulser som styr vårt medvetande och skrivande.

Kommentarer är stängda.