Idag modellade jag hur jag förbereder för innehållet i min lektion. Jag modellade noggrant och så här visade jag, det betyder att mina lärarkandidater har fått göra, uppleva och delta i lektionsstarten.
Jag modellade, detta är ett av sätten att förbereda FÖR innehållet;
- att jag är i klassrummet innan eleverna är där
- att jag ser till att all teknik fungerar, tänder overheaden (ja just den) och prövar det jag lagt på overheaden så att texten syns och ställer in skärpan
- Jag ställer i ordning alla bord så att linjerna blir hela, att stolarna står korrekt
- prövar alla pennor till whiteboarden
- ser till att sidorna i böckerna jag ska undervisa ur, läsa ur, visa ur är markerade
- strax innan lektionen börjar stänger jag till dörren, den lämnas lite på glänt för de elever som kan komma en aning för sent (hur man kommer försent utbildar jag i).
- sätter på ett stycke musik innan lektionen börjar, de som lyssnar lyssnar. (jag väljer ut musik som kommer ur min Iphone, inte särskilt högt, lägger den så att det är möjligt att lyssna
- Jag prövar att sätta mig på någon plats för att känna in hur det är att vara elev från den platsen (jag har ofta cirklar för kontakt och samtal, en stor cirkel för alla)
- Jag är väldigt tyst, lyssnar in mina elevers samtal, småler och nynnar kanske en sång för mig själv (den som spelas i telefonen, eller om jag inte har telefon, en egen sång)
- skriver upp några ord på någon plats i klassrummet (exempelvis Igelkott, månsken, gråsugga)
- har vädrat ut, stänger fönstren
- tittar ut över klassrummet från den plats där jag står. Står stadigt och lugnt.
- när klockan är lektionsstartstid står jag färdig med mitt innehåll… lektionen kan börja
Då börjar äventyret … det stora äventyret som vi skapar tillsammans eleverna och jag. Innehållet är …