Lektionsförslag: Den skönlitterära matematiken får det att gå ihop

Det finns så mycket matematik i skönlitteratur. Så invävt i texten syns mått som armavstånd, står ord som en näve av och den underbara vägen slingrar sig minst två kilometer fram. De där små orden som anger något eller bara är sköna i sig.

De här meningarna är hämtade ur gemensam läsning av texter och där vi har lyft fram ord som har med matematik att göra. Det är alltså en mycket muntlig undervisning. Och då vi har samlat på oss några meningar så får eleverna grubbla individuellt om de vill, men allra helst med kompisar. Så kan de undersöka ihop. Hur tänkte jag? Hur tänkte du? Hur kan vi lägga till varandras tankar om antal och vad en näve egentligen är?

Hur mycket ungefär - Körling undervisar 2003

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Högläsning, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.