Skolutveckling: Kollegan i rummet intill

Skyltdocka med glasögon Körling fotograferar 2012

Kollegan intill kan mer än du anar. Var nyfiken på kollegan. Fråga, undra, knacka på. Ställ frågor – Hur skulle du göra? Hur tänker du? Får jag dela en fråga med dig? Vad tänker du om?

Och om dörren känns en aning svår att öppna så bekräfta med något som öppnar den:

– Jag är så nyfiken på din undervisning. Jag såg att eleverna skrattade så gott … berätta!

Den skolutveckling som kan ta fart via bekräftelse och nyfikenhet, ja också förvåning! Den sker då vi möts och vågar mötas.

Kollegialitet Körlings Ord

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Frågekonsten, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.