Språkutveckling handlar om medvetenhet: Fråga om nya ord för dagen

Körling fotograferar 2013

Lyft begreppen, gör orden till de viktiga för dagen, för lektionen. Ämnen tillkommer genom sina begrepp. Språket tillkommer genom orden vi kan berätta med.

Fråga eleverna vid dörren innan de går hem, kanske till och med efter varje lektion:

– Vilket/vilka ord lärde du dig idag? 

Jag gjorde detta efter varje lektion. Stod i dörren, tog i hand, frågade elev efter elev. Något nytt ord du lärt dig idag. Och nya ord tillkom dagligen. Om någon elev inte kom på kunde de lyssna in andra kamraters ord. Och väl uttalat finns ordet åtkomligt för eleven. Därför är det så viktigt att lyfta ord och begrepp, ständigt fråga om dem. Samtidigt som jag hörde orden användas och uttalas fick jag också kontakt med varje elev, kunde se dem i ögonen och känna deras hand i min. Värdera inte orden. De kanske inte heller kommer ur det gemensamma ni har gjort i klassrummet. Det kan vara ord som hör ihop med matsalen och dagens maträtt. Exempelvis; silverlök, citronslungad, fiskleverolja! Orden kan också komma ur en bok som eleven läst. Exempelvis; gnager, pass, dax, finurlig. Lyssna in och bejaka.

– Jag lärde mig ordet ”x” fast jag fattar inte riktigt vad det betyder. Men det låter kul.

Jag förde alltid anteckningar över ord eleverna ville lära sig under dagen. Ord skrevs upp på blädderblock (jättebra verktyg för att skriva och vara interaktiva kring) och jag skrev upp på tavlan. Jag skrev också upp i mina anteckningar. Tre ord mina elever ville störtdyka ned i var fjäderfä, klädpaltor och vader. Och jag blir alltid förvånad. Överraskad och väldigt nyfiken.

Körling fotograferar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Några ord jag stött på, mött, läst och uttalat idag: 

  • tokrolig
  • vidsträckta
  • ursprungsbefolkning
  • pitjantjatjara

Så kan jag också modella mitt intresse!

This entry was posted in Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal. Bookmark the permalink.

One Response to Språkutveckling handlar om medvetenhet: Fråga om nya ord för dagen

  1. Pingback: Fraksarapersson | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>