Böckernas kapitel är utmärkta att skapa ordberikarundervisning genom

S K A P A    L E K T I O N E N    U R    B O K E N

Ta en skönlitterär bok. Ta en faktabok. Ta en bok. Gå igenom boken och skriv ned bokens kapitel. Jag visar ett exempel:

K A P I T E L    U R    E N    B O K

  • Ludvig får något i ögonen
  • Ludvig spelar Beethoven
  • Ett förlorat hjärta
  • Ska vi vara tillsammans nu?
  • Det måste vara på allvar
  • Hur visar man att man tycker om någon
  • Blommor kan man ge till vem som helst
  • Man ska spela med hjärtat
  • Det är något särskilt med mamma
  • Mjukglass och flipperspel
  • Ludvig ser på sina gamla saker med nya ögon
  • Vid flotten ännu en gång
  • Hjärtats melodi

Detta är kapitel i en bok. Jag skulle inte genast berätta vilken bok. Jag skulle gå igenom varje indelning som vore den en mening och inte genast berätta varför eller i vad. Elevernas skulle också få titta på alla meningar och se vilka som hör ihop på ett eller annat sätt och där finns inga rätt eller fel. Det är eleverna som kan hitta samband utifrån deras tankegångar. Då vi inte förstår eller kan följa med dessa tankegångar ska vi inte hindra eleven från att utforska det eleven utforskar utan be eleven berätta mer.

Nåväl. Lektionen är berättande, språkutvecklande och eleverna får delta, tänka och samtala.

Nästa moment, kanske inte under samma lektion, utan vid ett senare kan vi titta närmare på varje kapitel.

K A P I T E L och F R Å G O R

Ludvig får något i ögonen

Frågor som vi kan ställa är: Vad vet vi om Ludvig? Vad kan man få i ögonen? Vad händer då man får något i ögonen? Vad vet vi nu om Ludvig? Vad kan ha hänt Ludvig? Vad måste Ludvig göra? Hur känner sig Ludvig?
Ludvig spelar Beethoven

Frågor vi kan ställa: Vad kan vi lägga till i vår berättelse om Ludvig? Vilket instrument kan Ludvig spela? Vad vet vi om Beethoven? Vad är det för slags musik Ludvig spelar? Varför spelar Ludvig Beethoven?

Ett förlorat hjärta

Frågor vi kan ställa: Vilka föreställningar ger ordet hjärta? Ett förlorat hjärta – vad menas med det? Hur förlorar man ett hjärta? Har denna rubrik med känslor att göra? Har denna rubrik med något faktiskt att göra? Hur kan vi tolka de här tre orden? Tre ord kan säga mycket – vad säger de här orden oss? Hur tänker vi?

Ska vi vara tillsammans nu?

Frågor vi kan ställa: Vad är det för skiljetecken? Varför använder man det i en rubrik? Vem kan ställa frågan? Vilka är vi? Hur många involverar den här frågan? Finns det något i frågan som säger oss att frågan har ställts tidigare? Vad vill den som frågar? Vad menas med att vara tillsammans?

Det måste vara på allvar

Frågor vi kan ställa: Vad gör ordet måste med innebörden? Vad menas att det är på allvar? Hur vet man att något är på allvar? Hur vet man när det inte är på allvar? Om det är flera inblandade hur kan man förstå att det är på allvar för alla? På vilket sätt hör det här kapitlet ihop med de övriga kapitlen? Vem säger det här?

Hur visar man att man tycker om någon

Frågor vi kan ställa: Den här rubriken har inget skiljetecken, om vi fick påverka vad skulle vi välja för skiljetecken? Hur besvarar vi den frågan som ställs oss? Hur visar man att man tycker om någon? Hur skulle man vilja visa? Om man är blyg hur gör man då? Hur blir man vän med någon?

Blommor kan man ge till vem som helst

Frågor vi kan ställa till den här rubriken: Vilket skiljetecken skulle vi kunna använda här? Vem får blommor? Varför ger man blommor? Vad betyder att vem som helst kan få blommor? Hur skulle vi kunna formulera en fråga till den här rubriken? Om någon svarade oss med ”Blommor kan man ge till vem som helst” – hur skulle dialogen se ut?

Man ska spela med hjärtat

Frågor vi kan ställa: Varför använder man ordet ska? Hur spelar man med hjärtat? Vad står hjärtat för? Kan man lyssna med hjärtat? Hur spelar man med hjärtat? Vad menas med att spela med hjärtat? Kan man spela med hjärnan? Vad är det man spelar? Hör den här rubriken ihop med någon annan rubrik och på vilket sätt?

Det är något särskilt med mamma

Frågor vi kan ställa: Ordet särskilt gör något med hur vi ska förstå mamman? Vad vet vi om mamman? Vad kan vara särskilt med henne? Vad händer om vi skriver ”Det är något med mamma” och vad blir det för skillnad på betydelsen om vi skriver ”Det är något särkilt med mamma”?

Mjukglass och flipperspel

Två ord. En med smak i. En annan ett spel. Vad kan vi skapa för frågor då? Vilken plats kan det vara? Vilken tid kan det här utspela sig? Vilken smak på mjukglassen? Var finns flipperspel? Vad är detta för spel? Hur spelar man det? Vilka ord hör ihop med flipperspel? Vilka ord hör bara ihop med att spela flipper? Vilken erfarenhet har vi själva av mjukglass och av flipperspel?

Ludvig ser på sina gamla saker med nya ögon

Frågor vi kan ställa; Ludvig, vad vet vi nu om honom? Vad är det för gamla saker han kan upptäcka och se på nytt? Vad är det som händer när man ser något nytt i det man har haft och är gammalt? Orden gamla och nya vad berättar de? Vad innebär det att få nya ögon? Hur hör detta kapitel ihop med det inledande kapitlet där Ludvig hade fått något i ögonen?

Vid flotten ännu en gång

Frågor att ställa: Vad är en flotte? Vad kan man göra vid en flotte? Hur många gånger kan man ha varit där om man ska dit ännu en gång? Vilken är platsen?  Varför ska man gå tillbaka dit? Vad gör att man går tillbaka till en plats flera gånger? Om man är på en plats många gånger vad kan man hitta eller glömma på en sådan plats?

Hjärtats melodi

Frågor på denna sista rubrik: Hur hör hjärta och musik ihop? Vad är det ord inte kan säga? Vad kan musik uttrycka? Vilka känslor kan finnas i rubriken?

O R D E N

Vi kan också samla in ord som vi tror ska finnas med i kapitlen:

Ludvig får något i ögonen

  • ögon
  • smuts
  • sjuksköterska
  • ont
  • sand
  • osv

Ludvig spelar Beethoven

  • piano
  • gitarr
  • noter
  • pianolärare
  • klassisk musik
  • pop
  • hip-hop
  • pianostol
  • orgel
  • flygel
  • tangenter
  • strängar
  • osv…

Ett förlorat hjärta

  • hjärta
  • sorg
  • kedja
  • kompishjärta
  • osv

Ska vi vara tillsammans nu?

  • kärlek
  • bästis
  • fråga
  • vänta
  • svar
  • osv

Det måste vara på allvar

  • skoja
  • luras
  • allvarligt
  • skratt
  • bus
  • retas
  • osäker
  • osv

Hur visar man att man tycker om någon

  • presenter
  • brev
  • skriva
  • sms
  • fråga
  • kärlek
  • kompishjärta
  • bästis
  • fråga
  • osv

Blommor kan man ge till vem som helst

  • presenter
  • köpa
  • ge bort
  • osv

Man ska spela med hjärtat

  • känslor
  • kärlek
  • hårdrock
  • ilska
  • sorg
  • trumma
  • osv

Det är något särskilt med mamma

  • ovanligt
  • hemligheter
  • gör sig fin
  • glad
  • pappa
  • barnen
  • osv

Mjukglass och flipperspel

  • chokladsmak
  • pengar
  • bensinmacken
  • kompis
  • tävla
  • strut
  • glassmaskin
  • smälter
  • osv

Ludvig ser på sina gamla saker med nya ögon

  • nalle
  • ensam
  • tänka
  • glasögon
  • rum
  • skrivbord
  • lampa
  • hemma
  • osv

Vid flotten ännu en gång

  • bada
  • flyta
  • badstrand
  • klippor
  • vatten
  • sommarlov
  • om igen
  • tjata
  • osv

Hjärtats melodi

  • kärlek
  • känslor
  • vara glad
  • mötas
  • kompisar
  • ihop
  • vara kär
  • sjunga

B O K E N

Sist ska vi presentera boken. Det är den vi har närmat oss. Nu är vi nyfikna på hur den berättas av Ulf Stark. Var spelar de flipper? Vilken smak är det på mjukglassen? Vilka blir kära? Vad händer med mamman? Vilket instrument spelar Ludvig? Vad är det för hjärta?

Här är boken; Guldhjärtat av Ulf Stark, 1996

H Ö G L Ä S N I N G S B O K

Jag har högläst denna bok för många klasser och i olika årskurser. Den tar 90 minuter att läsa i sin helhet. Undervisningen jag givit er här ska samspela med eleverna. Ju fler erfarenheter eleverna gör av denna undervisningsform och innehåll desto längre kan ni hålla på.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.