Pirls kom med glädjande besked. Och vi fortsätter arbetet med att lära barn att läsa och att låta dem upptäcka vad som finns att läsa. Jag hade ett inofficiellt möte med professor Caroline Liberg där vi talade om vikten av att läsa längre texter och under längre lästid. Barn behöver få läsa länge och längre.
Under lässvackor jag har haft har jag upptäckt hur svårt det är att knyta an till boken om man läser den under en kort stund och med långa uppehåll. Den vill liksom inte öppna sig och det blir en kamp att erövra intresset för den. Barn och unga behöver kontinuerligt läsa, varje dag och detta bör äga rum i skolan. En timme om dagen där barn får läsa det de tycker om att läsa så att de obemärkt kan träna sin läsförmåga. Att kunna läsa och få fortsätta läsa är en av de viktigaste uppgifter skolan har. Det går inte att hasta över och skynda på läsförmågan. Den tränas då vi läser något vi tycker om att läsa.
Då jag hade min första klass läste vi mellan 45 minuter till 90 minuter varje dag. Från årskurs ett till årskurs fem. Varje dag. Varje dag. Varje dag.
Jag följde var och en av mina elever. Hur de läste? Vad de läste? Hur de tänkte om det de läste?
Och väldigt, väldigt ofta följde boken med ut på rasten och också hem för fortsatt läsning.
Hej HOPP!