Läsforskarna ger oss tankegods

Här kan vi läsa! Denna artikel kan vi ta med oss till nästa pedagogiska samtal.

  • Hur gör vi?
  • Hur ser vi på det som framkommer?
  • Hur förstår vi det vi läser?
  • Vad betyder det för vår praktik?
  • Hur undervisar vi och varför?
  • Vad känner vi oss kritiska mot och varför?
  • Vad gör vi redan och hur vet vi det?

Ett sätt att undersöka är att ta en mening ur artikeln och undersöka det som är skrivet mot det som är i praktiken. Anteckna och fundera och återkoppla till nästa möte.

  • Vad såg vi?
  • Vad förändrade vi?
  • Vad tänkte vi?
  • Hur gör vi nu?

Varje barn har rätt att få lära sig att läsa, modersmålet inräknat, och fortsätta att läsa. Också på det språk man kan och vill. En del barn läser gärna engelska. Vi har ett gemensamt uppdrag att se till att barn under sin tioåriga grundskola kan tala och skriva på ett rikt och nyanserat sätt.

Hej HOPP!

Det här inlägget postades i Konsultation av något slag, Litteratur och läsning, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Textsamtal, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.