Att bli läsande och få uppleva textrörligheten

Den lilla läserskan är i färd med att verkligen få ett rike att öppna sig. Hon läser i boken – ljudar orden. Jag stöttar med bildpromenad. Jag stöttar med lärarprofession. Strategierna är många och dem ska den lilla läslustvarelsen nu få uppleva. Hon är glad som en lärka över sin förmåga att läsa. Vi avslutar med att lyssna till hur en säckpipa verkligen låter. Den som i boken var ett ord. Youtube är fantastiskt tänker jag. Textrörligheten också. Den lilla berättar om sina erfarenheter då texten erövras. Den rörligheten gör läsningen så mycket mer innehållsrik. Vi är i relation. Och ju mer vi dras in i innehållet desto mer lär vi känna varandra. Allt är relation, kommunikation och stoff.

Allt!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Svenska, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.