Formativ bedömning: Dokumentera vilka begrepp som används

Jag talade igår om begrepp. Begreppsförståelse kommer nu i vartenda ämne i kursplanerna. Det är bra. Skolan för därmed in begrepp som undervisning. Och begrepp ska undervisas om, användas och utvecklas till att bli verktyg för ämnet och för elevens inkludering i ämnet.

Jag tänker att det är en enkel sak att dokumentera begreppsanvändningen under en lektion.

  • Man tager en penna och ett papper
  • Man sätter sig med elever och lyssnar på de diskussioner de för
  • Man noterar de begrepp som används
  • Man avslutar lektionen med att berätta om de begrepp som har använts av eleverna
  • Som lärare använder man självklart begreppen som tillhör ämnet med korrekta benämningar

Genom att man gör detta och sedan lyfter fram det och gör begreppsanvändningen synlig för eleverna – DET HÄR HÖRDE JAG IDAG – skulle kunna vara temat.

Jag brukar göra det här då jag föreläser. För att komma åt kompetensen en lärare besitter om sitt ämne. Det brukar vara unika möjligheter att synliggöra professionen. Det är också mycket enkelt att slå på datorn och kanonen, skriva in alla begrepp som du hört och göra undervisning av det då lektionen summeras, och inleda med dessa då lektionerna startar nästa gång. Då kan man låta eleverna ta ett begrepp och konstruera en mening fritt och kreativt. Det är roligt med begrepp tänker jag. Om jag tycker det så tycker oftast eleverna det. Och om jag äger begreppen ska jag vara generös med att dela med mig av dem. Nåja, det står i styrdokumenten vilket betyder att jag undervisar!

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Strategier, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.