Lektionsförslag: EnTranströmer sol – en värmediktkälla

Jag tänker att vi ska vara varsamma om diktarens helhetstanke. Det är svårt att plocka ut meningar. Trots det gör jag så. För att skapa delaktighet. För att skapa vägar in i dikt. Om vi väljer ut meningar betyder det inte att eleverna inte ska få helheten. Vi kan ge helheten i dikten. Och trots det belysa meningarna. Jag har läst halva Tomas Tranströmers diktsamling och söker på ordet sol. Som sökare läser jag sedan hela dikten. Som lärare söker jag efter ingångarna. De som kan värma eleverna. Jag tänker mig en Tranströmers sol. Tänk om den fick finnas i varje elevs klassrum.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Modellerna och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.