Språkutvecklingsuppdrag: Varje sekund från nu

Körling udnervissar 2003

Skolan har ett synnerligen stort ansvar om språket och språkets utveckling. Det kan nog inte sägas tillräckligt ofta. Om vi tänker att vi börjar med vårt eget språk. Att alltid värna om språket vi talar, skriver och ger eleverna. Läraren är ofta nyckeln till en text, elevernas samverkan med texterna andra nycklar. Vi kan alltid se den språkliga aspekten i allt; lektionen i kemi kan gå upp i rök om inte språket omsluter den.

Vi kan

  • alltid bekräfta elevens ord genom att återge det
  • alltid lägga till ord och betydelser, inte dra ifrån utan lägga till.
  • alltid modella muntlig skrivning (mitt begrepp) kring allt vi läser, det betyder att vi prövar utifrån modeller och härmar dem, lägger till ord och pratar om hur vi förstår med egna ord.
  • skriva upp ord som är nya, läsa dem högt, uttala dem i egna meningar
  • vara medvetna om att vi lärare är textbärare och kan generöst dela med oss av det vi kan
  • texterna ska åskådliggöras

VI KAN ALLTID, ALLTID GÖRA LITE MER, GE LITE TILL, SÄTTA FLER ORD PÅ, SKAPA MENING TILLSAMMANS.

This entry was posted in Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Pedagogiska samtal, Strategier, Styrdokumenten, Svenska, Verkligheten. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *