Rapport från Statens medieråd och alla frågorna vi kan låna

När vi får ta del av en rapport får vi veta något om hur saker och ting ligger till. Dessa kan vi undersöka där vi är. Hur ligger det till med app-användningen där vi undervisar? Hur brukar eleverna ta till sig nyheter? Vilka nyheter litar eleverna på och varför?

Vad kan skolan göra eller hur kan skolan medverka till ett ökat bokläsande om den syns sjunka? Hur kan böckerna bli lästa i skolan? Eller hur vi ger högstadieeleverna möjlighet att lyssna till lärarens högläsning?

Det fina med rapporten är att vi kan låna de frågor man ställt till barn och unga. Ett helt batteri av frågor som också vi kan ställa och därmed delta i en undersökning där vi är och kanske också fundera över våra egna vanor:

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Kollegialt lärande, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Pedagogiska samtal och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.