Räkna med läsningen – både matematik och läsintresse

Detta var något vi gjorde i klassen många, många gånger. Vi räknade med läsningen. Men för att detta ska bli matematik och inte handla om att bedöma läsningen och hur många sidor eleven läser vill jag värna att varje bok läses på olika sätt och därför är inte antal sidor av betydelse utan att vi just räknar med läsningen. Vi måste hålla tillbaka värderandet av läsningen och att vara snabba att bedöma.

Detta exempel är från 2003 och eleverna går i årskurs tre.

Frågor jag ställde:

  • Vilken sida började du läsa på idag?
  • Vilken sida slutade du att läsa på idag?
  • Hur många sidor är det i den bok?
  • När du har läst halva boken – vilken sida ligger du på då?
  • Vad heter din bok?
  • Hur många bokstäver är det i titeln?

Vi delade sedan våra lästa boksidor och vi gjorde matematik på x antal sidor samt när vi läst hälften. Vi upptäckte varandras böcker eftersom vi visade fram de böcker vi hade räknat med.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Lässtrategier, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Matematikundervisning, Strategier, Synligt läsande, Undervisningen, Väck läshungern och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.