Kategoriarkiv: Värdegrunden

Förhållningssätt till läroplanen

Då jag läser läroplan ser jag bara möjligheter. Jag vill bygga upp den där jag är, ihop med kollegor och med elever. Jag vill se orden lyfta och tanken med dem. Jag har inte fått en läroplan tänker jag alltid. … Fortsätt läsa

Publicerat i Styrdokumenten, Värdegrunden | 1 kommentar

Jag är nominerad till DET LÄTTA PRISET

Jag tillåter mig att vara mycket, mycket glad!  Och jag känner tyngd, ansvar och hip-hop-glädje inom mig. Inlägg som berör samma teman: Räkna skratt och leenden Se till mig som liten är – se till vad jag tänkte – inte hur … Fortsätt läsa

Publicerat i Värdegrunden, Verkligheten | 2 kommentarer

Nyfikna elever får de vara nyfikna?

NYFIKNA ELEVER FÅR DE VARA NYFIKNA? Jag måste skriva om Emil i Lönneberga. Jag måste lyfta fram hur Astrid Lindgren redan i inledningen försäkrar att Emil i Lönneberga, trots att han var en illbatting och att mamman förde anteckningar om hans … Fortsätt läsa

Publicerat i Barns rättigheter, Klassrummet, Relationer och vänskap, Värdegrunden | Kommentarer inaktiverade för Nyfikna elever får de vara nyfikna?

Lärare i behov av särskilt stöd

Jag tänkte man kunde smaka på de begrepp man förklarar elever med. Det är till och med lite obehagligt att skriva det här. Det lite obehagligt att känna på hur det kan kännas om man vågar känna fullt ut: Lärare … Fortsätt läsa

Publicerat i Ansvaret, Skolorden, Skolrättigheter, Värdegrunden, Verkligheten | Kommentarer inaktiverade för Lärare i behov av särskilt stöd

Skam, fostransärenden och om en klass fungerar hos en lärare och inte hos de andra

– Din klass kan inte uppföra sig på mina lektioner, säger en lärare till läraren som är klassföreståndare. Du får säga till dem. Du måste göra det. Så här kan jag inte ha det längre. Jag måste säga något om … Fortsätt läsa

Publicerat i Hinder för lärande, Modellerna, Värdegrunden, Verkligheten | 2 kommentarer

Absolut ett måste – se denna film – ”jag vill mobba själv”

En stark och mycket obehaglig film om mobbing visas nu på Svt. Den visas i 13 dagar och den måste varje skola se, varje lärare fundera över, varje vuxen tänka kring. Jag ser också hur vuxenvärlden berövar den mobbade sina … Fortsätt läsa

Publicerat i Sorg, Värdegrunden, Verkligheten | 3 kommentarer

Fuska sig fram i skolan – och jag själv som spöktalare

Jag lyssnar på radioprogrammet Kaliber. Det handlar om fusket på gymnasieskolorna. Jag lyssnar till läraren Ulf Jämterud. Jag lyssnar och jag tänker. Jag blir sorgsen. Det måste handla om hela skolsystemet, om att vinna sina betyg och att göra allt … Fortsätt läsa

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen, Värdegrunden, Verkligheten | 1 kommentar