Eleven i klassen – har lärt sig om … och ur…

Eleven läser helt frivilligt en engelsk bok om Titanic. Detta omfattande arbete är elevens eget. Anne-Marie är samtalspartner och närvarande. 2009

Eleven läser helt frivilligt en engelsk bok om Titanic. Detta omfattande arbete är elevens eget. Anne-Marie är samtalspartner och närvarande. 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elev har läst en Engelsk bok om Titanic:

JAG HAR LÄRT MIG:

    • Jag har lärt mig att det var en gubbe som hette Captain Smith som körde Titanic.
    • Jag har lärt mig att Titanic började byggas 1907 och var redo för vatten 1911.
    • Jag Lärde mig att läckan var 100 meter lång.
    • Jag lärde mig att dom inte tänkte på Liv båtar så mycket utan guldiga bord och stolar asså allt som var inuti båten.
    • Många av männen hoppade ner i vattenet varför vet jag inte riktigt men jag tror att dom ville dö tidigare.
    • Dom använde som av CQD och MGY när dom anropade på hjälp CQD är ett anrop på hjälp och MGY är Titanic’s bokstäver.
    • Jag lärde mig att Captenen måste följa med båten ner i vattnet.
    • Jag lärde mig att dom inte använde sig av SOS utan CQD.
    • Jag lärde mig att Titanic fick inte hjälp när dom anropade på hjälp.
    • Jag lärde mig att Captenen sa att alla skulle gå till sina rum.
    • Jag lärde mig att personena på Titanic försökte laga läckan som var 100 meter lång.
    • Jag lärde mig att Titanic var väldigt stark.
    • Jag lärde mig att det var en gubbe som skulle gömma sig i en livbåt.
    • Jag lärde mig att första klass stog först andra klass stod imellan tredje och första klass. Tredje klass stod längst bak.
    • Jag lärde mig att det var en gammal tant som ville stanna på Titanic for hon inte hade åkt livbåt förut.
    • Jag lärde mig att det var massa personer som stanade kvar inne i båten och spelade sorlig musik och dans.


__________________________________________________________

DETTA VAR EN ELEV I KLASSEN som läst och funderat kring en engelska bok om Titanic. Studierna är eleven alldeles egna och Anne-Marie har lyssnat, samtalat, pratat engelska  och fått lära sig om Titanic. Jag har också noterat att eleven kan förstå min talade engelska även om eleven svarar på svenska. Eleven förstår så mycket engelska att eleven inte ens tänker på att jag talar engelska utan svarar på svenska utan att tänka på vilket språk det hela framställs på. Dessutom läser eleven fullständigt korrekt och använder texten på engelska som ett underlag för fakta och information. Inte för att lära sig engelska.


 

This entry was posted in Barns rättigheter, Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Eleven i klassen – har lärt sig om … och ur…

  1. Eva H says:

    underbart att elever idag via internet lär sig bla engelska utan att ens reflektera.
    Upptäckte att mina 3 mötte folk från olika länder(online) och samarbetade i olika rollspel (ex World of Woarcraft,WOW) förrutom att skriva o lyssna på engelska/(numera även tla med nya hörlurar o talsnäcka), lärde de sig även geografi, planering och mest av allt ,att ”polacker ” inte bara är ett ”folk” långt bort ,utan där bor ”han som är bäst att spela ihop med när man möter bossen” eller att en ny ”kompis” i Usa är lycklig ägare till en dator, men bara har uppkoppling två veckor efter mammans lön varje månad, att han bor med 4 syskon o mamma i en husvagn, men att han är en ”schysst snubbe” och grym i samspel o alltid hjälper med att hitta ”guld”
    Tom vikten av att äta och att planera inköp har de lärta av spelvärlden, ”gubben” springer bättre meed rätt LIv och man kan byta och köpa saker för att bli bättre, men man måste spara först.

    Att lära ut så barnen vill lära in är underbart !! Tänk om du kunde klona dig !!
    Vi kör rätt mycket med att lika mycket man sportat el varit ute och” lekt”(de är 15 o 18 nu) så motsvarar det speltid.
    Upptäckte även idag att min älskade tjej har startat en egen blogg !!! coolt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *