Muntligt är också text

Textbegreppet i Lgr 11 är ett stort begrepp. Det handlar inte bara om det viktiga skriftspråket. Det handlar om uttryck. Och uttryck är många och ska vara många. Jag tänker på elever med dyslexi. De kan tala för sig. Jag tänker på de tysta klassrummen. Kravet på tystnad kring läsning. Vilken livsfarlig miljö för text. Vilken livsfarlig miljö för de med svårigheter att förstå skriven text. Vad tråkigt Lev Vygotiskij skulle ha där. Han skulle nog ta sin teori och försvinna in i ett klassrum med viskningar, mummel, frågor och små diskussioner i. Där skulle han sitta och le och tänka – här hör man lärandet.

Språket ligger utanför oss och tanken syns i språket. Väl talat kan det bli en tanke.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Skolrättigheter, Styrdokumenten, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.