Då man inte förstår varandra i den pedagogiska diskussionen kan det vara ett stöd och hjälp att identifiera i vilken läroplan man undervisar i. Detta kan tyckas märkligt – vi har vår rådande läroplan Lpo-94 – men då den inte är fullt genomförd i skolvärlden kan problem uppstå. Konflikter av sådant slag är ofta konflikter som bottnar i läroplansförankring – att två läroplaner möts.
Jag är i min läroplan! De krockar jag gör hör samman med att jag just verkar i den rådande och att jag möter en läroplan som inte längre råder. Jag brukar uppmärksamma lärare på just detta fenomen. Jag ser fram emot implementeringen av den reviderade kursplanen och sätter min tilltro till den genomsyrar verksamheter och möjliggör för eleverna att få möta den läroplan de har rätt till. Det handlar om elevens rätt att lära.
Anne-Marie
Bra skrivet A-M.
Du skriver om implementeringen ”den reviderade kursplanen och sätter min tilltro till den genomsyrar verksamheter och möjliggör för eleverna att få möta den läroplan de har rätt till”. Ska det tolkas så att det inte blir några ändringar i Lpo 94 mer än att byta ordet ”strävansmål” till ”inriktningsmål”?
Har inga kommentarer till det du frågar om. Jag är mycket för den läroplan vi har. Den omsluter eleven rätt att lära, och lärarens rätt att undervisa. Jag ställer mig frågan om vi genomfört vår läroplan. A-M
Jag skriver om den gamla trogna läroplanen, och att vi ständigt måste implementera den. Jag har inget övrigt att tillägga. Eleverna har sina rättigheter i läroplan, jag mina skyldigheter. Det är så jag tänker. A-M
Jag är bekymrad över ordet ”implementera” och kollar wikipedia:
implementera
1. realisera; genomföra; ta en specifikation eller ett koncept och sätta in i ett produktionssammanhang
Mer spännande är min favorit verbform Presens particip (just nu och deltagande)
implementerande, implementerandes
Lämplig uppgift: Konstruera en mening där den senare formen används!
Jag tror på presens particip. A-M