Så mycket vi redan gör, kan och tänker

Tintin i blåsväder, Körling fotograferar 2011

Ibland får vi saker att göra eller diskutera. Vi får dem från ovan. Ofta tänker jag att vi redan gör, vi tänker redan om och vi gör massor av det vi får att göra och omsätta. Men vi ser inte vårt eget läroplansbyggande i praktiken, vi tar frågorna som kritik och ser dem som frågor som är ställda för att vi inte gör, så vi försvarar oss. Men vi kan tänka om, stanna upp en stund, reflektera över det som sänds in till lärarkollegiet, till läraren –

  • Vad vet jag redan nu om det här?
  • Hur tänker jag pedagogiskt kring frågan?
  • Vad är det jag redan nu gör?
  • Hur förklaras det här i läroplanen och kursplanerna?

Det finns så mycket kompetens i lärarkåren. Den måste få utrymme. Ett stort, stort utrymme.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Lärarens språk, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.