Eleverna och texterna – att samspela

Eleverna har alltid fått små och korta stycken av texter för att utforska, lägga sig i och utveckla sin läsning och skrivning i relation till något. Här är uppgiften att skriva in författarens meningar i sin egen text. Arbeten som absolut inte ska vara fina, formen är inte målet, däremot är målet att utveckla elevernas relation till innehåll och att utveckla elevernas egna kreativitet.

Och genom sin begränsning av innehållet skapas frirum att vara kreativ. Det får inte vara för mycket innehåll. Det är oftast där vi vill för mycket. Vi ger något som är för stort och för svårt att greppa.

Elevarbete från årskurs fem.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Redskapen, Relationer och vänskap, Skolrättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.