Eleven och grundforskningen

Körling fotograferar 2014

Jag hamnade bredvid en professor på ett tåg genom Sverige. Jag förberedde en föreläsning om hur att undervisa om ord och begrepp. Min presentation fångade professorns intresse, eller nåja, väckte frågor och därmed samtal. Det blev en hisnande resa för min del. Detta med språkets betydelse, dels för vårt samtal i tåget men också för alla de samtal vi skapar då vi möts. Det vi lär genom att mötas.

Det vi talade om handlade om att få fatt i något som ännu inte fanns. Utan det som var nytt. Och då det nya upptäcks finns inget språk. Ett begrepp måste ges. När begreppet finns måste berättelsen berätta. Annars finns något som inte kan benämnas och då det inte kan benämnas kan det inte delas och begripas. Vi har ord. Vi berättar.

Jag kan inte släppa den berättelse som väcktes inom mig. Den att grundforskningen också behöver begreppen och berättelsen. Det nya måste få ta form, gestaltas i ordet och berättelsen. Jag tänker på eleven i år ett,  jag hade förmånen att samtala med honom runt en teckning eleven hade ritat. Eleven sökte efter orden, hittade begreppen som givits honom genom undervisningen och i teckningen hade han gestaltat något han fått lära sig. Men ännu hade ingen frågat honom om berättelsen; den där eleven berättar på det sätt eleven kan och förstår.

Eleven berättade:

”Den lilla, lilla vattenmolekylen, den pytte, pyttelilla blir värmd av solen och då vips vill han bara upp, upp, upp och när han är där uppe blir han till snö och kan resa långt, långt bort. Vi vet inte vart han åker. …”

Detta är berättelsen om vattnets kretslopp. Eleven i årskurs ett har fått lära sig om detta viktiga kretslopp. Det är inte grundforskning utan allmän kunskap. Men för pojken är det en ny värld som öppnar sig. Han är utforskar. Grundforskar. För att han lär sig. Och då kommer orden. Då följer berättelsen. Jag är lika tagen av elevens berättelse som jag är av professorns.

 

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Strategier, Svenska. Bokmärk permalänken.