Kategoriarkiv: Värdegrunden

Vägen till bergets topp

Låt oss tänka att vi ska ta oss till bergets topp. Hur gör vi? Hur förklarar vi det vi beslutar om? Hur många gånger reviderar vi det vi tänkt att vi ska göra utifrån verkligheten att verkligen ta oss dit? … Fortsätt läsa

Publicerat i Värdegrunden, Verkligheten, Visionerna | Kommentarer inaktiverade för Vägen till bergets topp

”Resurs kan du vara själv”

– Jo, jag tänker så, sa jag. Att resurs kan du vara själv. Det menar jag också. Att vi lärare är den främsta resursen, alltid, alltid. Vi kan alltid knyta relationerna lite bättre, vi kan alltid börja med att göra … Fortsätt läsa

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Värdegrunden, Verkligheten | Kommentarer inaktiverade för ”Resurs kan du vara själv”

Ann Heberlein – om att undervisa

I dagens DN läser jag Ann Heberleins kommentar om terminstarten på ett universitet i kris, DN 6 septermber 2013: ”Jag – liksom  majoriteten av mina kollegor – älskar att undervisa. Att få vara pedagog, att befrämja kunskap och vägleda studenten … Fortsätt läsa

Publicerat i Värdegrunden, Verkligheten, Vetenskap och teori | Kommentarer inaktiverade för Ann Heberlein – om att undervisa

”Hur skulle det se ut?”

Eleverna har en hel del synpunkter som är värda att beakta och ska beaktas då det gäller deras lärande och förutsättningarna för dem. ”Hur skulle det se ut?” om vi lyssnade en aning på dem. Läroplanens inledande stycke säger ganska … Fortsätt läsa

Publicerat i Ansvaret, Barns rättigheter, Värdegrunden | Kommentarer inaktiverade för ”Hur skulle det se ut?”

Läraren ska vara saklig – eleverna ska vara ifrågasättande

Läraren ska vara saklig. Det kan jag tycka mycket om. Det betyder att läraren agerar i sin profession. Inte så mycket av det egna subjektiva uttrycks då. Läraren ska iscensätta elevernas möjlighet att tycka, tänka, analysera, kritisera, fråga, undra, argumentera … Fortsätt läsa

Publicerat i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Värdegrunden, Verkligheten | 3 kommentarer

Att förbereda för lektionen i klassrummet

  Då jag förbereder mina möten med elever, lärarkandidater eller lärare jag håller seminarier för brukar jag göra en klassrumspromenad. Då gör jag detta: ställer i ordning bord och stolar så att de håller en linje, håller ihop, ställer in … Fortsätt läsa

Publicerat i Klassrummet, Värdegrunden, Verkligheten | 6 kommentarer

Jag ställer högre krav på dina modeller

Eleven sa: Jag har mina modeller och idoler. De är mina. Men vet du, jag ställer liksom lite högre krav på dina modeller och dem du lyssnar till. Jag har tänkt på det här sedan dess. Eleven gillade Lady Gaga. … Fortsätt läsa

Publicerat i Värdegrunden, Verkligheten | Kommentarer inaktiverade för Jag ställer högre krav på dina modeller